Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Må den erkendelse vokse frem hos jer, at den mistillid, manglende respekt og nedadgående prestige, som er blevet folkeskolens lærere til del i det meste af et kvart århundrede, er nøje forbundet med folkeskolens i faglig henseende ringe resultater målt med internationale alen - blandt andet af Pisa - og som igen er en uomgængelig konsekvens af, at folkeskolen i dag søges indrettet til i stedet for rene undervisningsopgaver at skulle løse alverdens problemer lige fra en gestaltterapeutisk Gentofte-modellering af det hele menneske forsynet med et topmål af personlige ideale egenskaber til integration af børn af indvandrerforældre, uden at folkeskolen kan tilgodese den helt basale traditionelle kulturelle og faglige videnformidling ud over at deltage i den buldrende retoriske tilslutning til en højnelse af vort sørgeligt forsømte faglige niveau. De måleresultater, som de af jer indførte nationale test måtte vise, kan ikke forventes forbedrede, så længe skolen selv er indrettet på at modvirke dette. Må de efterhånden refleksagtigt fremførte krav om flere penge, mindre kontrol og mindre central styring ikke spærre for udsynet til folkeskolens virkelige problem: udeltheden.
Forkortet af redaktionen