Gode råd om ledelse i folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var en usædvanlig konference om ledelse, som udspillede sig i København i sidste uge. Den var arrangeret af tre parter, som ikke normalt holder konferencer sammen: Dansk Industri, Danmarks Lærerforening og KL.
Inden konferencen begyndte, bad ordstyreren alle fra hver af grupperne rejse sig op, så de andre kunne se:
De jakke- og slipseklædte konsulenter fra Dansk Industri, de lidt mindre velklædte herrer fra KL og skoleledere og lærere i cowboybukser.
Også oplægsholderne kom fra flere verdener. Der var direktøren for TDC, Henning Dyremose, en leder fra Danfoss, en folkeskoleuddannet direktør fra den internationale virksomhed LK i Ballerup. Desuden var der en skoleleder og en teaterdirektør. De medbragte alle en pakke med god råd om ledelse.
De var helt enige om, at moderne ledelse handler om at skabe engagerede
og motiverede medarbejdere, som tager ansvar for deres arbejde og resultaterne. Derudover lød nogle af rådene:
Ledelse i folkeskolen handler om:
at skabe motivation blandt lærerne
at få lærerne til at gøre det endnu bedre, end de selv tror, at de kan
at fjerne en ideologisk spærring: Kun folkeskolelærere har forstand på læring
at fjerne en faglig spærring: Alle er og skal være ens
at fjerne en udviklingsspærring: Tryghed er vigtigst
at skabe visionen om at være den bedste folkeskole i Europa/lokalt
at lede lærerteam, så alle kan dele viden
talentpleje: Skabe karriereveje og belønne talenter
ledervurdering
lederuddannelse i folkeskolen
at turde lede forældrene.