Debat
Læseløftet og LET-tal
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Glostrup Kommune gennemfører et fireårigt udviklingsprojekt, som vi har kaldt Læseløftet. Projektet er inspireret af Marie Clays 'Reading Recovery'. Det startede i august 1999 på en af kommunens skoler, men dækker nu alle skolerne.
I forbindelse med Læseløftet har vi i Glostrup også udviklet et LET-tal (LæseEgnethedsTal), der kan bruges til at fortælle noget om bøgernes sværhedsgrad. Det er kun anvendeligt i forhold til de letteste bøger. Fra midten af anden klasse vil lix-tallet være et bedre egnet redskab.
Men et er tal - noget andet er sprog, begreber, illustrationer og ikke mindst samspillet mellem læser og tekst: nogle bøger er lettere for eleverne, end tallet viser, andre er sværere. Der er derfor åbnet en konference på SkoleKom, hvor LET-tallet diskuteres, og hvor bøgerne med tiden flyttes op eller ned ad listen efter de erfaringer, der indhentes i undervisningen. Konferencen findes på: www.skolekom/På tværs/specialundervisning/
LET-tallet. LET-tals-listen med 718 titler samt vejledning til, hvordan man letter bøgerne, findes samme sted. Konferencen er åben for alle!
Første midtvejsrapport af Læseløftet er evalueret i 'Specialundervisningen til forskel', som er tilgængelig på Glostrup Kommunes hjemmeside: www.glostrup.dk
Næste midtvejsrapport vil være tilgængelig samme sted fra juni 2003. Det samlede projekt evalueres i foråret 2004.
Både LET-tals-liste og rapport er således frit tilgængelig og kan forhåbentlig bruges som inspiration for andre: almindelig etik med hensyn til kildeangivelse forventes selvfølgelig overholdt.
Lis Pøhler
specialundervisningskonsulent, Glostrup