Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Brug af internet i undervisningen kræver anderledes overvejelser af læreren end traditionelle undervisningsmidler.
På www.emu.dk/internetdidaktik findes et udmærket hjælpemiddel til at bistå med overvejelserne i form af: 'Lærerens pædagogiske tjek-liste, når internettet skal integreres i undervisningen'.
Tjek-listen har tre hovedindgange:
A. Det pædagogiske udgangspunkt
B. Grundviden om internettet
C. Undervisningens tilrettelæggelse,
som hver især udbygges med et antal underpunkter, der igen belyses i en tekstboks.
Tekstboksen indeholder som regel links, og på den måde bliver det samlede materiale meget omfattende; men som forfatterne gør opmærksom på, er det netop en tjek-liste, hvor man vælger det ud, man har brug for.
Det glæder i særlig grad denne skribent, at en af hovedindgangene hedder 'Grundviden om internettet'. Det betyder, at edb-integration i skolelovens forstand alligevel ikke er et helt uddødt fænomen.