Debat

Praktikmisforståelser

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 44 er jeg citeret for udtalelser, jeg ikke kan genkende, ligesom der er gengivet dele løsrevet fra helheden i interviewet med den pågældende freelancejournalist.

Indledningsvis hedder det: 'Skolevejlederne brummer. De er frustrerede. Praktikordningen fungerer ikke. Den er løsrevet fra den øvrige skolegang, og det er svært at gøre elever og praktikudbydere tilfredse'.

Jeg gav en række eksempler på, hvordan erhvervspraktik kan foregå ud fra de gældende regler. Ting afhænger af øjnene, der ser, og ørerne, der hører, men der var på intet tidspunkt noget i samtalen, der kan berettige journalisten til ovennævnte kortfattede, negative konklusioner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har ikke sagt, at skolevejlederne brummer. Tværtimod er der generelt landet over meget stor opbakning til, at der gennemføres erhvervspraktik for de ældste årgange, og jeg oplyste, at der generelt er en fornuftig, positiv og konstruktiv dialog med erhvervslivet.

Jeg har ikke udtalt, at praktikordningen ikke fungerer. Jeg har påpeget, at der kunne være en vis frustration i forbindelse med, at ikke alle primære elevønsker ved ønskepraktik nødvendigvis kan imødekommes for en hel årgang, der sendes i praktik. Samtidig gjorde jeg meget ud af at beskrive, at fremtidig erhvervspraktik sandsynligvis vil få nær sammenhæng med uddannelsesbogen og uddannelsesplanen (det nævnes slet ikke i omtalen). Jeg ville derfor ikke udelukke, at det kan medføre omlægninger i erhvervspraktikken, så de individuelle hensyn tilgodeses bedst muligt - også i forhold til erhvervslivets muligheder for at tage imod praktikanter.

Jeg er af den opfattelse, at det skinnede igennem i interviewet, at den konstruktive kontakt til erhvervslivet er med til at højne standarden af et praktikophold, ligesom en solid forudgående forberedelse fra skolens side er utrolig vigtig.

Jeg beklager, at nogle af mine udtalelser er blevet udlagt på en måde, jeg ikke - i den pågældende form - kan stå inde for.

Per Rye

formand for Tandhjulsforeningen, Foreningen af skolevejledere og skolekonsulenter i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

Forkortet af redaktionen

Svar

Folkeskolen har som procedure at kontakte sine kilder, før artiklerne bringes, hvis kilderne beder om det. Den procedure er svigtet af vedkommende freelancejournalist, og det beklager redaktionen og journalisten dybt.

Per Rye påpeger, at han aldrig har sagt, at 'skolevejlederne brummer', og at 'praktikordningen fungerer ikke'. Det er rigtigt. Ordene er ikke hans, men journalistens fortolkning og opsamling fra samtaler med en række skolevejledere og af Per Ryes mange ord. Til journalisten sagde han blandt andet, at: 'Jeg tror, man skal til at se væk fra den gamle måde: ønskepraktikken. For det er frustrerende'. Per Rye er utilfreds med, at det i artiklen ikke er nævnt, at praktikken fungerer mange steder. Men det var ikke det, artiklen handlede om.

Redaktionen