Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Informations- og kommunikationsteknologi, IKT, skal prioriteres højere på lærerseminarierne. En måde at gøre det på kan være at skemalægge IKT som et selvstændigt fag. Det er ikke nok, at det indgår som en del af fagfagene, det skal mindst være et kursus, som seminarierne skal tilbyde, og de lærerstuderende skal tage.
Der kommer hele tiden nye og bedre programmer til verden. Betyder det, at den software, vi i øjeblikket med en død mus i hånden bruger timer på at sætte os ind i, om kort tid er en dinosaurus?
IKT er ikke færdig med at mærke sit territorium af og slet ikke færdig med sin evolution, som i øvrigt går ikke så lidt hurtigere end den menneskelige, og det er da svært for os dødelige at løbe op. Gider vi overhovedet forsøge?
Mange af os giver hurtigt op, og indimellem må man gribe sig selv i at ønske død over alle datamatikere og deres ik(l)oner. Da er det, man må tage en dyb indånding og snuse til sit kald.
Jeg vil være lærer og tilbyde børn og unge en god undervisning, der medvirker til, at de får indsigt i og forståelse af de informationer, de møder, og de erfaringer, de gør. Jeg skal være med til at sikre, at eleverne opnår en grundlæggende viden på alle centrale områder. IKT er, hvis det ikke allerede er det, ved at blive et centralt område. For at formidle den viden er jeg nødt til selv at være kompetent inden for disse områder.
Undervisningsmateriale kan for eksempel lægges på et intranet eller på Internettet, så der skabes et reelt behov for at benytte det. Egentlig er det også det, mange af os har planer om at bruge, når vi skal undervise i folkeskolen. Vi vil lade eleverne opleve et behov for at tilegne sig viden og jo, det er motiverende, men er det nok?
Intra- eller Internet? Man skal kende forskellen og vide, hvorfor man bruger det. Om det overhovedet er hensigtsmæssigt. Men inden man logger på, er man nødt til at vide hvordan. Som lærere er vi nødt til at vide lidt om opbygningen af en computer og en hel del om, hvordan den fungerer.
Jeg vil ud og tilbyde mine elever den bedste undervisning med IKT, så det handler ikke kun om teknik, men også om pædagogik, faglighed og didaktik. Jeg vil være i stand til at vurdere undervisningsmaterialer og kritisk tage stilling til de programmer, der har relevans for mine fagområder. Bør jeg ikke lære det under min uddannelse til folkeskolelærer, eller skal jeg selv booste mig frem under mottoet 'ansvar for egen læring'?
Tine Nørgaard Pedersen
lærerstuderende
Skårup Statsseminarium
Forkortet af redaktionen