Debat
Mekanisk fjendtlighed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Birthe Petersen, Arden Skole, har reageret på min 'Bagsmæk' om en ny skoleorganisation i Folkeskolen nummer 41, og tak for det. Ja - jeg tror lige som du på, at en skole principielt kan ledes af meget dygtige lærere i kollegialt ligestillet samarbejde. Men modsat dig er det mit indtryk, at det kun kan lade sig gøre i relativt små skoler. Og løser vi skolens problemer bedst ved, at lærere, der er uddannet til at undervise, også skal stå for samtlige andre vigtige arbejdsopgaver i skolen? Modsat dig er det ikke mit indtryk, at skoler og uddannelsesinstitutioner fungerer så ideelt, som du beskriver. At lærerne kan løse alle opgaver selv og gør det. Modsat hvad du tror, er der mange lærere og skoleledere, som af egen fri vilje kontakter pædagogiske konsulenter og får en tidsbegrænset eksperthjælp til løsning af specifikke problemer. Men i øvrigt har du ret i, at med de aktuelle tidsressourcer og økonomiske ressourcer i folkeskolen kan det være meget svært for alle at nå mere end det allermest nødvendige. Det værste i din reaktion er din mekaniske fjendtlighed mod alle andre former for viden og erfaring end din egen. Det tyder ikke godt for horisonten hos de børn, dit arbejde især handler om.
Sten Clod Poulsen
MetaConsult, Slagelse