Tanzania får dansk hjælp

Tre danskere med lærerbaggrund er med til at styrke efteruddannelsen af lokale lærere i Tanzania

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På landsbyskolen i Iramba i det nordlige Tanzania er der ikke noget lærerværelse. Skolens ti lærere til 750 børn plejer at mødes under det mest skyggefulde træ, når de skal diskutere undervisning.

I danske skoler findes begreber som rumdelere og stillerum. I Kamberage Preschool er det største problem at skaffe flere borde, så klassens 90 elever ikke skal kæmpe om syv pulte.

Så der er langt fra en typisk dansk folkeskole til østafrikanske tilstande. Det kan Kjeld Silkjær, Karen Krüger Rasmussen og Bodil Møller Jørgensen tale med om. Gennem de seneste tre-fire år har de været tilknyttet forskellige Teachers Resource Centres (TRC) i det nordlige Tanzania, en slags pædagogiske resursecentre, der fokuserer på at efteruddanne lærerne.

Den danske ulandsorganisation Mellemfolkeligt Samvirke har siden 1986 samarbejdet med en række af centrene for at styrke niveauet af grunduddannelsen i et af verdens fattigste lande.

»Vi arbejder i et land med akut lærermangel, og mange har ikke den nødvendige uddannelse. Der er gratis skolegang for alle børn i grundskolen i Tanzania, og mens børnene strømmer til, har man helt glemt at sikre skolebygninger, undervisningsmaterialer og kvalificerede lærere«, siger Bodil Møller Jørgensen, der arbejder for TRC i Missungwi syd for Mwanza ved Victoriasøen.

Colakapsler og træpinde

I Mugumu nord for Serengeti National Park arbejder Kjeld Silkjær og Karen Krüger Rasmussen, og her er de såkaldte »teaching learning materials« med til at inspirere de lokale lærere til bedre at involvere børnene i undervisningen. Colakapsler, pap-tælleplader, træpinde med numre og dekorerede melsække er med til at løfte undervisningen.

»De har naturen lige uden for klasselokalet, de har bare aldrig lært at bruge den. Jeg opfordrer dem til at hive sten, jord og planter ind i klassen og føle på det, samle grene og kviste til at lave tællestave og til at bygge figurer med, rydde landskabet for sodavandskapsler, der kan bruges i matematik og lære børnene at bruge deres sanser, så de bliver bevidste om at lugte, smage, høre, se og føle«, siger Karen Krüger Rasmussen.

Lærerne er selv med til at udvikle materialerne, og de kan som noget helt nyt hente inspiration på Mugumus nyåbnede distriktsbibliotek, som Kjeld Silkjær har været med til at sparke i gang. I tre år har han stædigt kæmpet for at skaffe bøger til det øde beliggende distrikt, som normalt ikke ligger først på ruten, når myndighederne sender skolebøger rundt i landet.

»Vi håber, at biblioteket kan udvikle sig til en slags fælles videnscenter i byen, hvor alle kan blive inspireret til at lære mere. Allerede nu ved vi, at skoleelever i den grad udfordrer deres lærere, fordi der opstår et hav af nye spørgsmål, når de har været en tur omkring biblioteket. Her oplever eleverne en verden, de slet ikke anede eksisterede. De kaster sig over farvestrålende opslagsværker og billedbøger om alt lige fra vikinger og stjernetegn til havets verden og alle de vilde dyr i naturen omkring os«, fortæller Kjeld Silkjær.

Som noget nyt er Tanzanias lokale resursecentre blevet samlet under en nyetableret netværksorganisation, TRC-Coalition, der fremover skal samle, koordinere og synliggøre de cirka 600 centre, der er fordelt over hele landet. Det er ikke nok at bygge flere skoler.

»Det er tid til at satse på netværk, fælles fodslaw og bedre kommunikation mellem centrene. Der skal spindes tråde over hele Tanzania nu, og uddannelsessektoren skal vide, hvad TRC er, og hvorfor det er så ufattelig vigtigt at satse på lærerne. For glemmer man dem midt i byggestøvet, så taber man landets ungdom på gulvet«, siger Bodil Møller Jørgensen.

folkeskolen@dlf.org

Teachers Resource Centre

TRC betyder »Teachers Resource Centre«. I Tanzania har Mellemfolkeligt Samvirke siden 1986 været med til at opbygge en række af disse pædagogiske centre, men det er det enkelte distrikt, der har ansvaret for at drive dem.

Målet med TRC er, at centrene skal hjælpe lærerne i grundskolen til at blive bedre undervisere. Og grundtanken bag TRC er, at uddannelse er grundstenen for udvikling af et land. Lærerne skal gøres fagligt dygtigere og lære at bruge metoder, der fremmer indlæring og stimulerer interessen blandt eleverne. TRC skal bidrage med gode råd, praktiske idéer, kurser og eksempler på nye undervisningsmidler, som lærerne selv kan fremstille med simple midler.

Læs mere

Du kan læse mere om Tanzania og den danske indsats for at efteruddanne skolelærerne og løfte undervisningen i et af verdens fattigste lande på www.folkeskolen.dk

Klik ind til højre for denne artikel.

I artiklen »Børn skal lære gennem sanserne« fortæller Karen Krüger Rasmussen, hvordan hun inspirerer lærerne til selv at udvikle undervisningsmaterialer af simple materialer som melsække, træpinde og papplader.

I »Bøger til folket på sletten« kan du læse om Kjeld Silkjærs seje kamp for at få etableret det første distriktsbibliotek i Tanzania nord for Serengeti National Park, mens Bodil Møller Jørgensen i artiklen »Vidensbank til Tanzanias lærere« deler ud af sine erfaringer med at efteruddanne lærere.