Debat

Tænk kreativt for samfundets skyld

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved siden af mit lærerjob læser jeg dansk på universitetet, og i den forbindelse blev jeg indbudt til at deltage i Dansk Industris årsdag sammen med 149 andre studerende.

Der var udbredt enighed om, at det er i skolen, vi skal begynde, når vi skal gøre Danmark mere konkurrencedygtig. Man kan diskutere mål og bagvedliggende værdier. Personligt mener jeg, at målet i sidste ende er trivsel. Eleverne skal i løbet af deres skoleforløb tilegne sig færdigheder og udvikle evner, som gør, at de kan indgå i samfundet på en måde, som både de og samfundet trives med. Jeg mener ikke, at penge i sig selv er målet, men de er et væsentligt middel. Der skal tjenes penge i Danmark, hvis velfærdssamfundet skal bevares, og folkeskolen leverer det vigtigste råstof i den henseende. Derfor vil jeg give Dansk Industri ret i, at vi skal tænke fremad og være på forkant blandt andet ved at øge fagligheden.

Men hvilken mening giver det at sige, at fagligheden skal øges, når jeg for mit indre blik ser, at flere af mine 7.- og 8.-klasse-elever faktisk er temmelig ligeglade med de faglige kundskaber. Det, der tæller for dem, er traktorer, fodbold eller kærester. De regner med, at de vil have en håndværksmæssig uddannelse, og har ikke helt opdaget, at samfundet ændrer sig, så der i fremtiden vil være langt mere brug for ingeniører end håndværkere. Hvis vi skal have en bedre folkeskole, må vi foretage kvalitative ændringer ikke kvantitative. Vi skal ikke bare give eleverne en ekstra engelsktime i 8. klasse eller øge timetallet i de andre fag. Det øger ikke fagligheden hos de uinteresserede. De kommer bare til at kede sig en time mere. Vi skal give dem undervisning på en ny måde. Vi må tænke kreativt for at øge effektiviteten, så vi får fat i dem, som ikke interesserer sig for faglighed i sin nuværende form. Hvad med at konvertere nogle engelsktimer til en fast udvekslingsuge i 8. klasse, hvor eleverne sendes til England eller et andet engelsksproget land for at bo alene hos en engelsk familie. I 9. klasse kunne succesen gentages blot med Tyskland. Når Per så spørger i engelsktimen i 6. klasse, hvad han skal bruge det til, kan vi nogle gange give ham det korte svar, at han skal bruge det, når han skal på udveksling. Vi ville også øge den kulturelle åbenhed, som er nødvendig i en globaliseret verden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der er flere andre fag, hvor man kunne forestille sig kvalitative ændringer. Det er bare om at komme i gang og sige det højt.

Forkortet af redaktionen