Folkeskolens leder:
Opdeler og splitter
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen er Danmarks eneste fælles kulturinstitution, siger politikere fra alle partier. Og de ønsker alle at beskytte og udvikle skolen om end med meget forskellige midler. Men pas på, lyder det fra Danmarks Pædagogiske Universitet. Folkeskolen som fællesskabets skole er under kraftigt pres, advarer professor Jens Rasmussen. Han er i gang med et forskningsprojekt om enhedsskolens opløsning.
Afviklingen af den udelte skole sker, selv om Folketinget ikke har besluttet den, siger han. Decentralisering af alt andet end trin- og slutmål betyder, at kommuner og skoler kan gøre stort set hvad som helst bare de leverer tilfredsstillende tal til statistikkerne på de områder, der kan måles.
En af idéerne med enhedsskolen var at komme af med opsplitningen, og loven slår fast, at man ikke må dele eleverne efter deres faglige formåen. Men mange skoler og kommuner finder andre måder at splitte op på. Man indfører rullende skolestart og den »fleksible skole«. Man opretter afdelinger for begynder-, mellem- og sluttrin, og sortering efter »læringsstile« og »mange intelligenser« er på kraftig fremmarch.
Jens Rasmussen er ikke i tvivl: En udelt enhedsskole er en skole for det moderne videnssamfund, hvor livslang læring er nøgleord.
Så hvis vi mener det alvorligt, at folkeskolen skal være fællesskabets skole og en skole for alle, må vi diskutere, hvordan vi forhindrer opløsningen. Den diskussion kan ikke komme hurtigt nok.
-th