Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmarks Lærerhøjskole skaber tilskuermentalitet. The Royal Danish School of Educational Studies er kongeligt kølig i forhold til demokratiets inderste væsen: Fælles ansvar, samtalen med videre.
Jeg husker, at selv redaktøren af nærværende blad ikke fik svar, da han bad om en forklaring på forholdet mellem læring og undervisning og kaldte det ufornuft at påstå, at 'undervisning og læring er to forskellige ting, som har meget mindre med hinanden at gøre, end de fleste tror'. Hvorfor skulle undertegnede ydmygt anbragte så modtage svar eller kunne indgå i samtale om det fælles ansvar folkeskolen.
Hvis samtaler om pædagogikken og psykologien kun kan foregå inden for de kongelige mure og resultatet udsendes som kongelige dekreter i Folkeskolen, er det ikke sært, at skoleloven bygger på pædagogiske ingredienser, som praktikerne i skolen har svært ved at leve op til.
Publikum i folkeskolen skulle være mere støjende, men det er vanskeligt at modsige prædikener, som anses for at være modsigelsesfrie og forudsætter tilskuermentalitet i demokratiet. Hvem har ansvaret for en sådan tilstand, der slukker alt for mange ansvarlige røster.
Torben Thomsen
Aars