Debat
Store krav til ledere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Til de kongresdelegerede. Ledernetværksstyrelsen i Vejle Lærerkreds vil gerne over for de kongresdelegerede udtrykke nedenstående synspunkter, som vi finder er centrale i forhold til kongressen.
I forbindelse med Overenskomst 99-udmøntningen er det særdeles vigtigt, at ledernes arbejdssituation bringes frem og ikke drukner i den store lærerudmøntning.
Der stilles store krav til 'den gode leder'. Det gode lederskab kan ikke udøves uden tid. Der skal være tid til at være synlig, til uddannelse og kurser, strategisk planlægning, konkret planlægning, målsætning og evaluering, møder, konfliktløsning, samarbejde, samtaler, personaleudvikling, skoleudvikling, Overenskomst 99, F2000, virksomhedsplaner, indsatsområder, nye værktøjer, teamudvikling, supervision, fælleskommunale udvalgsarbejder, uddannelsesstrategier, IT, personalepolitik, medindflydelse og demokrati, miljø og sikkerhed, ny løn, samarbejde med andre institutioner og mange flere nødvendige og nyttige aktiviteter i forhold til at udøve værdibaseret ledelse.
Indsigt i og forståelse af de ovennævnte centrale ledelsesområder gør ikke i sig selv en god leder. Der skal tid til udmøntning, og det er der mange ledere, der mangler til skade for både skole, skolevæsen og personale.
Der må laves en strategi, der skaffer mere tid og derved forbedrer arbejdsforholdene for folkeskolens ledere.
Vi håber på en god, konstruktiv, fremadrettet kongres, hvor der også bliver plads til at drøfte ledernes situation - også den organisatoriske, da den nuværende splittelse svækker os og på længere sigt er uholdbar.
Vi håber, at I medtænker disse synspunkter i jeres videre kongresforberedelse.
Arne Brock
formand for ledernetværket
i Vejle Lærerkreds