Debat

Mere debat om sprogfag ønskes

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Sproglærerforening finder det dybt bekymrende, at:

. tysk/fransk ikke er blandt de obligatoriske prøvefag ved de afsluttende prøver i folkeskolen

. fremmedsprogene ikke afsluttes med obligatoriske skriftlige prøver i 9. klasse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Fordi:

. behovet for mere og flere fremmedsprog er påtrængende

. elevernes sproglige niveau skal være kompetencegivende

. den sproglige kompetence ikke kun skal omfatte engelsk.

Foreningen ønsker:

. en debat om sprogfagene i hele undervisningsforløbet

. en langsigtet planlægning på sprogområdet

. at regeringen lever op til OECD's udspil om mindst to fremmedsprog

. at vilkårene for fremmedsprog ikke blot skal dikteres af en diskussion, der varetager andre fagområders placering i folkeskoleforløbet

. en politisk stillingtagen til fremmedsprog med baggrund i en kulturel og samfundsmæssig vurdering

. at eleverne skal fortsætte i ungdomsuddannelserne med det andet fremmedsprog, som de har i grundskolen, således at sproget når et højt niveau

. at andet fremmedsprog gøres obligatorisk fra 6. klasse.

Danmarks Sproglærerforening opfordrer undervisningsminister Bertel Haarder og øvrige politiske beslutningstagere til aktivt - i den kommende tids høringsrunder vedrørende det nye folkeskoleforlig - at lade ovenstående indgå i deres fremadrettede beslutninger.