Debat
Comeback til Lille Fregnede Louise fra Karise
Sød musik.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nogen husker nok sangen om Lille Fregnede Louise fra Karise, der var helt sin egen med fortrin, der sagtens kunne måle sig med billedskønne miss Frankrig og miss Chile. Hun skulle »ikke laves om og ha' lagt teint og dresseres til bikinimannequin«. Lille Fregnede Louise blev med denne sang symbol på noget oprigtigt. Hun kunne sagtens klare sammenligningerne med de skønneste fra hele verden.
I sidste uge kom det frem, at de igen har udmærket sig i Karise. Denne gang med virkelige unge.
15 8.-9.-klasse-elever på Karise Skole har i England deltaget i mini-OL i skolefag med skoleklasser fra hele verden. Klasser fra nogle af de såkaldte bedste skoler i eksempelvis England. Karise Skole strøg helt til tops foran Canada, Polen, Ungarn, Kina, Italien, Belgien og England. Opgaverne var inden for ni forskellige fag som Arts, Music, Science, Technologi og Math, og de danske elever lå konstant i top tre. Skolelederen fortæller, at når eleverne fik en opgave, gik de lynhurtigt sammen, og den, der havde kompetencen på området, tog ordet og samlede ideerne ind, og efter fem-ti minutter var opgaverne fordelt, og de var i gang, mens andre klasser sad og ventede på, at læreren skulle sætte dem i gang.
Eleverne siger selv, at det var deres selvstændighed og evne til at tage initiativer, der sikrede dem førstepladsen. De fortæller beskedent, at Karise Skole ikke er noget særligt, men at de har bevist, at danske skoleelever ikke er så dårlige, som man hele tiden hører om, og skolelederen bakker op om det synspunkt. Både elever og skoleleder giver udtryk for, at der ikke er dækning for de mange negative overskrifter i aviserne.
Det er sød musik i ørerne på alle, der beskæftiger sig med børn, undervisning og vilkårene for at udvikle og drive en god skole. Det er sådanne historier, der opmuntrer til fortsat engagement og kamp for det, den danske skole kan bidrage med i forhold til vores eget land og til globaliseringen.
Skoledebatten trænger til sådanne historier. De findes allevegne i det virkelige liv. Vores skole behøver ikke »ha' lagt teint og dresseres til bikinimannequin«. Vi har brug for ægthed og engagement, virkelyst og mod til at tage initiativer.
Eleverne i Karise er inviteret til Kina, men mangler penge til rejsen. Mon ikke der findes en pulje til eksportfremstød for danske værdier? Globaliseringsrådet vil sikkert give en varm anbefaling med på vejen.
»Det er sådanne historier, der opmuntrer til fortsat engagement og kamp for det, den danske skole kan bidrage med i forhold til vores eget land og til globaliseringen«