Folkeskolens leder:
Tro på det
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Olympiske mestre. Vi tager af sted for at blive nummer ét. Det var skoleleder Preben Kimersgaards besked, da 15 elever fra Karise Skole drog til mini-OL for skoleelever i matematik, kunst og naturfag. Janteloven gælder ikke på folkeskolen i den lille sydsjællandske stationsby. Måske var det lige netop det, der gjorde forskellen, så Karise-eleverne slog skoler, der ligger i andre landes elite, og fik klapsalver af hele restauranten på færgen hjem til Danmark.
Preben Kimersgaard er ikke i tvivl om, at 8.-9.-klasse-elever fra enhver dansk folkeskole ville kunne gøre det samme. Som også det internationale forskningsprojekt Encompass tidligere har vist, så tager danske elever selv ansvar for deres læring, de arbejder selvstændigt, og de kan samarbejde. Det er kompetencer, der gør en forskel, når 15 elever har 45 minutter til ved hjælp af en bold og en hjemmelavet faldskærm at simulere en perfekt Mars-landing.
Det er ikke god stil i Danmark at holde konkurrencer i skolefag og da slet ikke at give udtryk for, at man tror på, at man vinder. Vi opdrager ikke vores børn til vindermentalitet, men man kan også forvente for lidt. Da forskeren Beatrice Rangvid for nylig gik på jagt efter forklaringer på, at tosprogede børn klarer sig så meget ringere i skolen end danske, viste lærernes lave forventninger sig afgørende. Hvis forventningen er lav, er der jo ingen grund til at gøre sig umage, som Beatrice Rangvid konkluderede.
Så træd bare janteloven lidt under fode og tro på folkeskolen.
kravn