Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Venstres uddannelsespolitiske ordfører Gitte Lillelund Bech er øjensynligt faldet over et problem. Desværre består det i mine øjne i, at hun ikke har haft tid eller lejlighed til at læse de forskningsmæssige formål bag ved gennemførelsen af demokratiundersøgelsen IEA/CIVIC eller formålet med mange andre internationale undersøgelser for den sags skyld. Dér ville hun kunne læse, at man søger efter »baggrundsfaktorer for den enkelte elev, altså faktorer, der bidrager til forklaringen af et højt eller lavt elevresultat i undersøgelsen«. Intet sted nævnes, at et formål er at rangordne bunker af elever, for eksempel elever fra forskellige lande. Man opererer i disse undersøgelser med relevante baggrundsdata for den enkelte elev: Interesse, motivation, deltagelse i aktiviteter, undertiden op til 600 baggrundsfaktorer i alt. Når man formidler rangordningsresultater på bunke- eller landsbasis, er det for underholdningens skyld og folk, der ønsker at forstå, hvad rangordningen i virkeligheden dækker over, bliver måske interesserede, skaffer sig adgang til den fuldstændige rapport (den findes på IEAs hjemmeside: www.iea.org), og herefter nuancerer de deres udmeldinger vedrørende lande, der ligger øverst, og lande, der ligger nederst, i forhold til det væld af detaljer, som de 600 baggrundsfaktorer udviser præcis som det burde være tilfældet med karakterer på det bunkeplan, der udgøres af landets kommuner. At fastholde betydningen af rangordninger af bunkebryllupper, på trods af at man ved, at der stikker 600 nødvendige detaljer under, er præcis hvad jeg selv forstår ved at politisere.