Debat
Ministerens faglige niveau
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ellers tydeligt nok, men det skal i al sin gru gentages: Undervisningsminister Margrethe Vestager udtaler i Folkeskolen nummer 40, at F2000 ikke handler om faglig opstramning. For vort stakkels riges undervisningsminister er det faglige uddannelsesniveau nemlig ligegyldigt. Nej, F2000 handler i stedet om, hvordan vi sørger for, at de centrale kundskaber og færdigheder (CKF) betyder noget i forhold til det faglige hierarki, siger ministeren. Og det faglige hierarki kan selvfølgelig ikke være andre end de/vi forbenede lærere, der vægter fagligheden frem for de mondænt dekadente, fællesskabsdyrkende blødhedskompetencer. Og ministeren har jo ret. CKF handler virkelig ikke om faglighed, men om fagnedbrydning. Og F2000 er den selvudviklede økse, hvormed DLF, Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet kan få ryddet ud blandt de forbenede. Og når fagligheden går ud, bliver folkeskoleloven en succes. CKF handler ikke om, at børnene skal kunne noget, men er en forpligtelse for skolen, siger ministeren. Tænk engang, skolen er ikke forpligtet på, at børnene skal kunne noget. Vi vidste det jo godt. Men det tager sig alligevel gruopvækkende ud, når en minister siger det. Jamen, hvad skal vi med en skole, hvor børnene ikke skal lære noget, kunne noget (fagligt). Jo, hør nu blot. Børnene skal bare være i den, blive en del af den, opleve skolen som et livsfelt. Opleve, hvorledes skolen lukker sig om sig selv i sin egen berettigelse og giver pokker i samfundshensyn. Den danske folkeskole skal være det lutherske Danmarks tilbagefald til pavedømmets klostre, hvor børnene som nutidige småmunke kan nyde afsondrethedens broderfællesskaber. Mere udansk kan skolen ikke blive.
Vagn Madsen
Brønderslev