Debat
Kvalitet i undervisningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Politikere på alle niveauer og fra hele det politiske spektrum er enige om at efterlyse mere kvalitet i undervisningssektoren fra børnehaveklassen til ph.d.-studiet på universitetet.
Ledende embedsmænd synger med på melodien, og hele systemet indstiller sig på, at nu skal kvaliteten forbedres, og forbedringerne skal kunne måles.
Der lægges 'måleværktøjer' på Internettet, der oprettes et evalueringsinstitut, og enkelte politikere foreslår offentliggørelse af elevernes faglige præstationer. Hu hej, hvor det går.
Må en ældre herre efter 36 år i folkeskolen blande sig en smule?
Den væsentligste faktor for kvalitet i børneskolens undervisning er læreren! Det er ofte dokumenteret, at lærerpersonligheden er altafgørende for elevernes udbytte uanset undervisningsform, materialevalg og metode.
En betydningsfuld del af lærerens fremtræden er arbejdsglæden og engagementet i elever, i fag og i skolen som helhed.
Fjern lærernes arbejdsglæde, og kvalitet i undervisningen bliver en by i Rusland!
Hvad er det, man er i færd med lige nu?
Kjeld Johansen
Gudhjem