Debat

Frit valg og fri information

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under overskriften 'Pizzeriapolitik'-retter lederen i Folkeskolen nummer 41 et skarpt angreb imod Venstres skolepolitik. Lederen mener ikke, at man kan bedre kvaliteten i folkeskolen ved at offentliggøre resultaterne af prøver i grundfærdighederne læsning, stavning og regning. Det er, hvad man gør i Storbritannien, hvor det har ført til utryghed, forsøg på snyd med testerne og en forpestning af arbejdsklimaet, skriver Folkeskolen.

Lad mig begynde et helt andet sted - nemlig på sygehusområdet. Efter mange års pres fra Venstre vil danskerne næste år få mulighed for at sammenligne kvaliteten af behandlingen på landets sygehuse. En udtalelse som 'standard', 'acceptabelt' eller 'ikke tilfredsstillende' kommer til at fremgå af såkaldte kvalitetsdeklarationer for hvert enkelt hospital. På den måde kan patienterne vurdere karakterbøgerne for de enkelte sygehuse og derefter vælge behandlingssted.

Hvorfor kan et lignende system ikke introduceres på skoleområdet?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Sundhedsstyrelsens chef, Einar Krag, vurderer, at dette nye system vil give sundhedsvæsenet et kraftigt skub fremad og vil sikre borgerne bedre sygehuse: 'Alene det at sygehusene skal offentliggøre disse vurderinger, vil have en pædagogisk opdragende effekt. Ingen bryder sig jo om at ligge placeret i den nederste tredjedel af tabellen', udtaler Einar Krag til Berlingske Tidende (13. oktober 1999).

Hvorfor skulle effekten ikke være den samme i den danske folkeskole, hvor det i dag er næsten umuligt at sammenligne kvaliteten.

De fleste forældre ønsker at få sikker viden om kvaliteten af undervisningen på deres børns skole. Desværre er det et spørgsmål, som vi forældre ikke må få et klart svar på. I hvert fald ikke hvis det står til Danmarks Lærerforening og undervisningsminister Margrethe Vestager, der ikke ønsker at offentliggøre den nyeste undersøgelse - den såkaldte Danlæs-undersøgelse - i sin helhed.

Den manglende åbenhed om Danlæs er af stor principiel betydning. For Venstre er der ingen tvivl: Alle læse-, stave- og regneundersøgelser, der betales med skatteborgernes penge, skal offentliggøres.

Forældre har krav på at få indsigt i skolens evne til at lære børnene de grundlæggende færdigheder. Det er jo børnenes fremtid, det handler om! Jeg så derfor meget gerne, at man ikke bare offentliggør denne undersøgelse, men mere generelt begynder at arbejde med systematiske målinger i den danske folkeskole.

I virkeligheden burde Danmarks Lærerforening - sådan som Skoledirektørforeningen nu er ved at gøre det - gå forrest i arbejdet med at udvikle kvalitetsstandarder, der kan give alle skolens interessenter - forældre, elever, lærere, politikere, erhvervsliv - et sikkert og nøgternt indblik i, hvad der foregår i skolen, når der er ringet ind til undervisning.

Lars Løkke Rasmussen

næstformand for Venstre