Debat

Danlæs, DPI og DLF

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Birgitte Borgen Marcussen i Folkeskolen nummer 41. Danmarks Pædagogiske Institut, DPI, har som bekendt netop offentliggjort første delundersøgelse af Projekt Danlæs, hvis hovedformål er at udvikle 'nye dialogbaserede evalueringsredskaber, som kan danne grundlag for realistiske og målrettede forbedringer af læseundervisningen . . .'. Udviklingen af de nye evalueringsformer gennemføres i et samarbejde med en række skoler, og tankegangen er, at data fra evalueringsværktøjerne skal kunne 'indgå i en helhedsbetonet pædagogisk evaluering af danske børns læsning'.

Hensigten med det samlede Projekt Danlæs er altså præcis den, Birgitte Borgen Marcussen efterlyser, nemlig at udvikle evalueringsformer, der kan give et samlet billede af danske børns læsekompetence. Danmarks Lærerforening har derfor givet projektet sin opbakning.

Sideløbende med dette store projekt har DPI igen i år indsamlet resultater af den standardiserede ordlæsningsprøve for 1. klasse. I de foregående år har en række kommuner i hele landet frivilligt indsendt resultater, men i år er prøven gennemført med 16.000 elever udvalgt af DPI.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Naturligvis kan disse prøver bruges til at give en fornemmelse af, hvordan det står til med elevernes læsefærdigheder i landet som helhed. Og vi kan med glæde konstatere, at det går den rigtige vej, men også, at der er alt for store udsving fra kommune til kommune. Det sidste er den vigtigste information. For DPI har - på grundlag af kommunernes egne oplysninger - kunnet konstatere en klar forbindelse mellem elevernes præstationer og en målrettet, systematisk indsats med fornuftige ressourcer og læsesagkyndig opbakning til lærerne. DPI kan altså påvise, at der er tydelig sammenhæng mellem elevernes læsefærdigheder og de kræfter, den enkelte kommune ofrer på sagen.

Det er af afgørende betydning for lærerprofessionen, at sådanne oplysninger kommer frem. Derfor har foreningen selvfølgelig ikke lagt afstand til DPI's undersøgelse. Den offentlige debat har da heller ikke drejet sig om validiteten af den ene eller anden type evalueringsværktøjer, men om offentliggørelse af resultaterne. Det vil derfor på ingen måde være i lærernes interesse at prøve at mistænkeliggøre DPI's arbejde, det ville blot blive betragtet som et kluntet forsøg på at snakke udenom.

Noget helt andet er Venstre-næstformanden Lars Løkke Rasmussens forsøg på at fiske i rørte vande og forlange rangordning af skoler og klasser. Det går vi i DLF naturligvis skarpt imod, for vi går ind for kvalitetsudvikling.

Jørgen Stampe

formand for DLF's pædagogiske udvalg