Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Jon Andersen (Folkeskolen nummer 40): Jeg er glad for, at du har haft glæde af Malene Christensens bog »Kortfilm« i din 4.-klasse. Du har ret i, at Malene har skrevet en bog, som lærer læseren at analysere film, men hun skal her bruge filmens fagsprog for at muliggøre beskrivelse (afstand, vinkel, lydside), så det gør hun. Du har også ret i, at det er godt at få adgang til en masse gode børnefilm, som ellers kan være svære at finde.
Moderne forskning viser, at børn har solide medieerfaringer fra fritiden, og at skolen halter bagefter her. Malene Christensens bog bringer ikke meget nyt, bortset fra at hun tilføjer nødvendige fagudtryk, så man kan tale om film. Hun ved noget om at lave film, men det forholder hun os, og det er synd.
Jeg har netop fået en bog ind ad døren, som på meget fornem vis undersøger sammenhængen mellem analyse og produktion af medier (»Skolekultur - mediekultur« af Ole Christensen og Birgitte Tufte). Læs min anmeldelse og derefter bogen, så vil du nok være meget mere enig med mig.
Det er udemokratisk at lære at læse uden at lære at skrive.
Redaktionen betragter debatten mellem Jesper Haghfelt og Jon Andersen om dette emne som afsluttet.