Debat
Lærernes manglende status
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Lærerne argumenterer proletarisk snarere end som fagfolk og eksperter«. »De har jamret sig til deres sølle position«, fremturede han, men senere tog Bertel Haarder ordene i sig igen ifølge Folkeskolen.dk
Det er svært at indrømme, at man er lærer. I næsten alle mine lærerår har jeg taget konsekvensen af den manglende prestige. Dér, hvor denne tone gik an, har jeg på spørgsmålet: Hvad laver du så? simpelthen svaret: Hvad rager det dig! Har jeg måske spurgt efter, hvad du laver. Imellem en række selverhvervende personer har spørgsmålet lydt: Nå, er du så også selvstændig? Ja, det er jeg i høj grad, og har i samme nu fået vendt opmærksomheden fra emnet ved at forsøge en akademisering og intellektualisering af et område. Den grove metode sikrer mod afsløring. Sådan snakker lærere ikke. Den mere sofistikerede og akademiserede sikrer også mod afsløring. Sådan snakker lærere ikke. Undervisere gives i ny undersøgelse om forskellige job meget lav status, uanset om det drejer sig om folkeskolen, gymnasiet eller tekniske skoler. Vist er det meget rarere at blive bedømt efter det, man rent faktisk siger. Det er åbenbart nødvendigt at værne om sin personlige integritet for ikke at blive puttet i gryden af lavkastelærere. Fortæl folk ligeud, at man fylder langt mere end en jobbeskrivelse, som den offentlige mening har dømt til lavstatus.
Forkortet af redaktionen