Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var med stor afsky, at jeg åbnede Folkeskolen nummer 38. Gyldendals ugentlige reklame viste denne gang tre forsider af nogle bøger i »Genreserien«. Bøgerne er beregnet til brug i 4.-5. klasse.
Billederne er meget voldsomme med kraftig understregning af det uhyggelige og tilmed med seksuelle undertoner (»Gyselige fortællinger«).
Hvorfor skal det uhyggelige, grusomme, ækle fylde så meget? Er det, fordi det er »et godt emne« og at man udnytter, at børn vel altid har følt sig draget af disse emner? Eller er det bare, fordi man hopper med på den nyeste bølge, som for eksempel dengang Bilka introducerede Halloween?
Jeg har svært ved at se det relevante i at give eleverne på 4.-5. klassetrin sådanne bøger (det er muligt, at indholdet er lødigt og velvalgt (med så voldsomme billeder og i det hele taget bruge så meget tid og plads på det uhyggelige.
Hvorfor får skønheden, glæden og det gode ikke mere plads? Kan det ikke være på sin plads, at vi i skolen udgør en modvægt til det, der lige nu er in, og i stedet giver børnene en positiv ballast.