Debat

Vi kan gøre en forskel i Irak

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er helt enig med Stig Andersen i (»DLF mener« i Folkeskolen nummer 39), at vi kan gøre en forskel, ikke alene med ord, men også i handling. Jeg mener også, at det skal være nogle handlinger, der rækker ud over former med at samle underskrifter og yde økonomisk støtte.

Danske lærere med deres fodfæste i demokratiske værdier og traditioner i undervisningspraksis og i studieforløb kan hjælpe på mange andre måder og andre lande.

Jeg skriver med intentioner om, at vi måske kan gøre en forskel i Irak. Dette land, der vil bygge demokrati efter voldsomme hændelser især i skoler og undervisningsområder. Irakiske lærere vil sikkert søge efter viden om, hvordan undervisningen fungerer i de demokratiske lande. Jeg ved godt, at vi ikke kan gøre noget i selve Irak grundet sikkerhedsmæssige problemer. Men vi kan etablere et kursus i Danmark for irakiske lærere. Det vil, efter min mening, være et pionerprojekt for aktiv handling med støtte til opbygning af demokratiske værdier i de irakiske skoler. Jeg har ikke plads her til at beskrive hele min idé, men jeg synes, at man først skal være enig om princippet, altså gøre en forskel i aktiv handling for de irakiske skoler, lærere og befolkning. Jeg tror ikke, at det bliver svært at finde de nødvendige resurser til det.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Svar

Tak for forslaget. Det vil indgå i foreningens overvejelser om, hvad vi kan gøre i forhold til den konkrete situation. Jeg kan oplyse, at DLF i forvejen medvirker i en række projekter blandt andet i Afrika med opbygning og udvikling af demokratiske lærerorganisationer og uddannelsessystemer. I forhold til Irak har vi på verdenslærerorganisationen Education Internationals (IE) kongres i juli drøftet mulighederne for bistand til de irakiske lærere. EI vil løbende holde sig orienteret om udviklingen i Irak med henblik på konkrete initiativer. Danmarks Lærerforening har desuden medvirket ved et møde arrangeret af Røde Kors for irakiske lærere, der i øjeblikket opholder sig i Danmark.

Stig Andersen, næstformand