Debat
Vi er ikke kreaturer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen nummer 39 skriver, at lærerne i Aabybro Kommune er blevet vurderet efter et skema, hvor den med flest point scorer posen med Ny Løn et rygklappertillæg. Af mit ganske hjerte forstår jeg til fulde, at lærerne er modstandere af denne foreteelse. For hvem er det egentlig, der skal vurdere medarbejderne, og hvilken faglig kompetence har de til det?
I dette tilfælde er det skolelederen, der har vurderet hver enkelt, fordi systemet som sådan uden småskelen til højre og venstre tillægger en leder nogle kvalifikationer, som i hvert fald ikke alle ledere er i besiddelse af.
Om skolelederen i dette tilfælde er kompetent, skal jeg lade være usagt.
Man kan på nogle skoler opleve, at børnene i de små klasser ikke aner, hvem skolelederen er, men forveksler vedkommende med sekretæren. Det kunne indikere, at ledere ikke er lige synlige alle steder.
Skoleledere i dag skal vide alt om pillefyr, tagrender, beskæring af buske. De er ikke alle pædagogiske ledere, men i høj grad administrative ledere. Det tvinger lovgivningen dem til. Med alt det, de skal bruge deres tid på tanker om teamsamarbejder, konfliktløsninger, fleksibel skole, procesorienteret undervisning er der unægtelig ikke meget tid til pædagogisk tankegang.
I flere år har man talt om det kompetente barn, nu taler man om den kompetente voksne for hvordan kan et barn blive et kompetent barn, hvis det ikke har en kompetent voksen at læne sig op ad og hvordan kan man blive en kompetent lærer med holdninger, hvis man ikke har en kompetent leder at støtte sig til?
Og hvorfor pådutter en kommune skolelederne at vurdere mennesker på en så tåbelige måde, at det næsten minder mig om svundne tider? Vi er dog ikke kreaturer, der skal kåres på Roskilde Dyrskue?
Forkortet af redaktionen