Debat
Fokus på læreruddannelsens vilkår
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En svær situation i studieåret 2001/2002 på Odense Seminarium (OS) var blevet vendt til en mere positiv udvikling med studieåret 2002/2003. Men den gode studiestart, som alle, studerende såvel som undervisere, så frem til, blev med lynets hast vendt til stor frustration og intern uro med artiklen i Folkeskolen nummer 36 'Karakterskala sat ud af kraft'.
Artiklen gav ikke blot anledning til uro blandt de studerende, men i lige så høj grad blandt underviserne. Vi kunne i artiklen læse, hvorledes et syvtal fra OS ikke er på niveau med et syvtal fra andre seminarier. Dette skabte og skaber fortsat, blandt de studerende, bekymring for fremtidige jobmuligheder. Underviserne følte og føler sig ramt på deres faglige integritet, idet artiklen indirekte indikerer, at underviserne ved eksamensbordet forsøger at presse karakterne op - dette må være en forudsætning for, at censor kan føle sig presset. På OS stiller vi os uforstående over for begge disse påstande.
Vi stiller os også uforstående over for, at Folkeskolen bringer en artikel med påstand om forkert karaktergrundlag på OS, uden at Folkeskolen først har fremskaffet en saglig og korrekt dokumentation. På baggrund af ovenstående og med ønsket om en afdækning af de faktiske forhold omkring eksamenssituationerne har Læreruddannelsesrådet på OS rettet henvendelse til censorformandskabet for læreruddannelsen med begæring om en fyldestgørende rapport på området. Det er både i de studerendes og undervisernes interesse at afdække problematikken på en lødig måde.
Når dette er sagt, skal det også siges, at vi er tilfredse med, at Folkeskolen sætter fokus på læreruddannelsens økonomiske problemer. Læreruddannelsen er under pres - også økonomisk. De forskellige lærerseminarier har forskellige økonomiske vilkår, blandt andet på grund af bygningstaxametrene - og det får selvfølgelig betydning for udformningen af læreruddannelsen på de forskellige lærerseminarier. Fordi vi ikke kan vælge organiseringsformer, undervisningsformer og studieformer ud fra blot pædagogiske overvejelser, men også må tage hensyn til en stadig strammere økonomi.
Blandt andet derfor er læreruddannelsen ikke ens på to seminarier. Og det har den i øvrigt aldrig været, hvilket er et væsentligt og velkendt karakteristika ved dansk læreruddannelse. Resulterer dette i målbare forskelle i de studerendes eksamenspræstationer, skal det selvfølgelig afspejles i karakterniveauet. Det er censors og eksaminators opgave at sørge for dette. Og det er vores forventning, at det sker. Intet seminarium kan forsvare, at læreruddannelsen forringes, uden at det kan ses.
Derfor hilser vi på OS debatten om læreruddannelsens vilkår meget velkommen. Men på et sagligt og veldokumenteret grundlag. Lige nu er vores opgave at få fremskaffet den saglige dokumentation vedrørende karaktergivningen på OS, hvorfor vi som nævnt har bedt censorformandskabet om en fyldestgørende rapport.
Folkeskolens behandling af sagen har nemlig haft en uheldig konsekvens: Lærere, der søger job med et syvtal fra OS, står nu dårligere end lærere med et syvtal fra andre seminarier - og det helt uden dokumentation for, at deres karakterer er mindre værd.
Studerende og undervisere
Læreruddannelsesrådet, Odense Seminarium
Svar
Redaktionen henviser til journalist Vibe Halbirks svar i Folkeskolen nummer 38, side 27.