Debat

Evalueringsbud

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De psykologiske læseprøver med den forkerte talbehandling er endnu en gang blevet anvendt af Danmarks Pædagogiske Institut (Folkeskolen nummer 39). I samme anledning har Venstres næstformand, Lars Løkke Rasmussen, foreslået, at elever i 1., 2. og 3. klasse testes ved en række obligatoriske prøver. Ideen præsenteres i Weekendavisen, og Jørgen Stampe bliver anmodet om en kommentar.

Her svigter Jørgen Stampe lærerprofessionen. Det er ikke i orden, at Jørgen Stampe forholder sig passivt til de kommercielle, psykologiske læseprøver for mennesker med et ukvalificeret forhold til matematik. Hvis det er nutidens kommercielle, psykologiske læseprøver, som Lars Løkke Rasmussen ønsker at få gjort obligatoriske, bør der fra lærerprofessionen meldes klart ud, at lærerprofessionen har et langt bedre bud på en ny evalueringspraksis.

En ny evalueringspraksis i skolefaget dansk bør udnytte, at dansklærere er godt inde i dansk sprog og kultur. Tekstfortolkningen bør knyttes til lødige og talentfulde tekster fra den særdeles rige og spændende børnelitteratur. Opgavesættene bør udformes af dansklærere, der både i teori og i praksis er fagligt dygtige, og talbehandlingen skal være matematisk korrekt. Stampe kunne have benyttet lejligheden til at demonstrere, at lærerprofessionen er klar til at levere professionelt arbejde, hvis det er det, politikerne ønsker.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er derfor mere end ærgerligt at se, at Jørgen Stampe ikke er i stand til at levere viden og oplysning, når et emne bringes frem til demokratisk debat. Jørgen Stampe leverer bare følelser og holdninger. Det fylder i avisen, men det tjener ikke lærerprofessionens interesser. Lærerprofessionen har brug for talsmænd og talskvinder, der har faglig indsigt, så de kan opkvalificere den demokratiske diskussion om folkeskolen her og nu.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte