Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmark er ikke ved at blive et test-tosset land (Folkeskolens leder i nummer 39). Tværtimod, man må da kunne se fornuften i, at børn, når de får lov til at prøve kræfter, ser en udfordring i at kunne tjekke sig selv set i forhold til andre børn, og de vil se en sport i at blive bedre og dygtigere. Test skal bruges til at forbedre børnenes kompetencer og ikke som et parameter for negativ udstilling af barnets manglende indlæringsevner og aktuelle kompetencer. Tværtimod. Test på specifikke klassetrin som foreslået af undervisningsministeren mener Dansk Folkeparti ikke er det optimale. Vi ønsker test på alle klassetrin med central styring. Central styring, fordi det er vigtigt, at man har rammer for test til en national koordinering. Det er klart, at der skal være rammer for disse test, men at det selvfølgelig kan være op til læreren, hvordan de bruges i undervisningen.
Når diskussionen falder på fraværsregler, test i folkeskolen, disciplin, der går imod Danmarks Lærerforenings såkaldte principper, kommer de med en floromvunden påstand om, at de er åbne over for dialog og diskussion, men den form for gammeldags 68er-pædagogik, hvor man troede, at man kunne tale sig frem til en løsning, er forbi. Tiden er til handling, og til at vores børn skal have en skolegang, hvor de bliver rustet til den højteknologiske fremtid på bedste vis. Vi kan ikke tillade os at lade stå til, og den eneste vej frem er, at børnene bliver bedre og lærer mere. Fagligheden skal optimeres, og der skal indføres test, så børnene har et målbart konkurrenceparameter. Mennesket er et født konkurrencemenneske, og i livets andre forhold lærer vi at kunne konkurrere på højt plan. Der er ingen skjult dagsorden fra Dansk Folkeparti. Det er det, vi ønsker.