Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kommunalreformen er vedtaget. Regeringen og Dansk Folkeparti har talt, men ikke lyttet til faglighed. Der er taget politisk beslutning om, at paragraf 20.2-undervisningen placeres i kommunerne efter 2007. Det store spørgsmål er nu, hvor mange der finder beslutningen seriøs og saglig. Hvilke kriterier der skal opfyldes, for at kommunerne løser opgaven bedre og billigere, end amterne gør det nu, bliver interessant. Jeg tror og håber, at dette område bliver genovervejet på Christiansborg efter næste valg.
KL har heller ikke lyttet til fagligheden, men har stået fast i debatten. Kontorchef Schloss foretog en strategisk undvigemanøvre sidst i maj, hvor han afskrev KL som medansvarlig for Folketingets vedtagelse, til trods for at han har argumenteret for netop denne model gennem hele debatten på vegne af KL.
Jeg er positiv over for DLFs udspil i denne sag, men det skulle have været fremme meget tidligere. Fremtiden vil vise, om et alternativt folketingsflertal har lyttet.
For at komme udviklingen i forkøbet vil jeg opfordre til, at foreningen følger dette område tæt. Dels for at afdække kommunernes tanker om, hvordan opgaven kan løses, dels for aktivt at vise handling og visioner.
Dette initiativ skal sikre medlemsinteresserne i bred forstand. Mon ikke der kan skabes et interessefællesskab med KL om at opgradere almenfolkeskolens viden om diagnosegrupperne og de specialpædagogiske metodikker?
Nu kan vi konstatere, at flertallet bag kommunalreformen ikke evnede dialogen, på samme måde som de ikke lyttede til de uafhængige og mest objektive medlemmer af strukturkommissionen, men det retfærdiggør vel ikke hovedstyrelsens stilstand i denne fase?