Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tak til Niels Christian Sauer, fordi han som en del af foreningens ledelse tager imod min opfordring om at hjælpe til med at belyse indholdet i hovedstyrelsens forslag til principper i en ny arbejdstidsaftale.
Lotte Lange har tidligere været på banen med et par indlæg i Folkeskolen, så hun har vel næppe grund til at føle sig stødt af min opfordring. Hun benytter imidlertid anledningen til at beskylde mig for ikke at have hørt efter i timen på formandsmøderne og til at personliggøre modstanden mod det foreliggende forslag. Sådan kan man selvfølgelig godt medvirke til konstruktiv oplysning af medlemmerne, men spørgsmålet er, om de med den metode bliver meget klogere? Jeg forstår ikke, hvorfor Lotte Lange har behov for at give den type svar. Hvis jeg virkelig skulle have sovet, så er der da så meget mere grund til at bistå med de oplysninger, jeg beder om. Jeg er rimelig sikker på, at medlemmerne her i området foretrækker at få de nuancerede oplysninger frem for polemiske udfald.
Jeg er enig i, at resultatet af en forhandling først kan vurderes, når forhandlingerne er afsluttede, men siden hvornår er det blevet fuldstændig ligegyldigt at diskutere og oplyse om principperne i et mandat, som hovedstyrelsen foreslår, at formanden sendes til forhandling med?
Min opfordring til hovedstyrelsen gik lige præcis på en nuancering af de holdninger til de principper, der ligger til grund for forslagene i kravopstillingen. Jeg synes fortsat, der er behov for, at medlemmerne kan få en bedre oplysning om og blive klogere på de fordele og de nye udfordringer, en aftale på det foreliggende grundlag vil byde på. Siden hvornår er det blevet odiøst at opfordre til noget sådant?
Derfor skal min opfordring endnu en gang gå til de øvrige hovedstyrelsesmedlemmer om at følge Niels Christian Sauers eksempel og give sig til kende.