Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne i Ishøj Kommune, der fredag den 24. september suspenderede undervisningen i protest mod kommunens bebudede besparelser på folkeskoleområdet, skriver:
I kommunen kæmper vi i forvejen med følgende udfordringer:
* en stigende koncentration af tosprogede elever (kommunens gennemsnit er for børnehaveklasser 42,81 procent og for 1.-10. klasse 35,82 procent)
* mange sociale problemer
* store klassekvotienter (cirka 22 elever per klasse).
Derudover deler vi vilkår med landets øvrige kommuner med hensyn til:
* mangelfuld vedligeholdelse af skolebygninger og inventar
* utidssvarende lokaleforhold
* forældede og for få undervisningsmaterialer
* øgede krav til omstilling og udvikling fra alle sider.
Vi stiller os positive over for den del af Ishøj Kommunes udspil, som indebærer, at 1. og 2. klasses ugentlige timetal sættes op til 25 timer. Men vi forstår ikke - og vi tager skarpt afstand fra - de besparelser, der ligger i forslaget:
* En tilgang af 90 elever udløser ingen tilførsel af ekstra lærerressourcer
* en kraftig reduktion af udgifterne til specialundervisning og støtte til de tosprogede elever (herunder opsigelse af aftale med den af kommunen benyttede observationsskole Bøgestrøm - en yderligere belastning af arbejdsmiljøet såvel fysisk som psykisk)
* Ishøj Kommune afsluttede i august 1998 en kvalitetsundersøgelse af kommunens folkeskoler. Af denne undersøgelse fremgår det, at 64 procent af forældrene i Ishøj Kommune ønsker lavere klassekvotienter, og 'at 80 procent af lærerne i større eller mindre grad oplever en stigende arbejdsmæssig belastning, og at næsten hver anden lærer finder denne belastning stor'.
Indtil nu har eneste synlige resultat af bemeldte undersøgelse været en diger teoretisk udredning på glittet papir!
I øjeblikket deltager kommunens lærere i heldagskvalitetsudviklingskurser. Kommunens bebudede besparelser fremmer bestemt ikke vores motivation til deltagelse i fremtidig kvalitetsudvikling!
Ulla Nymann, Lene Bjerregaard, Else Jørgensen, Elsebeth Varming, Marianne Hansen, Gertrud Junker
for lærerne på Vibeholmskolen, Ishøj