Folkeskolens leder:
Forlig jer
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerhøjskolen i Skive havde regnet med maksimalt 150 deltagere til sidste uges konference 'Leg og læring'. Der kom 700! Og der var ingen tvivl blandt de fremmødte, man vil have mere gang i samarbejdet mellem pædagoger og lærere. 'Der skal helhed i børnenes liv', lyder sloganet.
Men, som en deltager bemærkede fra talerstolen, der er kun en enkelt vokals forskel mellem helhed og hulhed. Og det kneb noget med at diskutere, hvad det er, der skal samarbejdes om. Institutionspædagogernes formand, Bente Sorgenfrey, høstede bifald, når hun inviterede til indskolingssamarbejde, hvor pædagoger overtager dele af undervisningen og klasselærerfunktionen i 1. til 3. klasse. Mens begejstringen var mindre, når DLF's næstformand, Tom Egholm, sagde ja til samarbejde, men efterlyste en ordentlig debat om indholdet.
Selvfølgelig kan pædagoguddannede tilføre folkeskolen noget godt, det ses tydeligt i børnehaveklasserne. Og udviklingen af en ny skolepraksis må ikke ødelægges af slagsmål mellem BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, og DLF. Men det er hult at lade som om, at undervisningen bliver mere kvalificeret, hvis den overtages af ikke-læreruddannede.
-th
Læs side 8