Debat

Dårlige test-erfaringer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er med nogen betænkelighed, at jeg som skolens testansvarlige skal i gang med at booke test til 2.-8.-klasserne, for vi havde dårlige erfaringer med teknikken bag prøvetesten i efteråret.

Mange tror, at Skolestyrelsen og konsortiet bag testene endelig har et fejlfrit koncept klar efter prøvetestene i efteråret, der skulle bevise, at testsystemet var klar til anvendelse.

Det er bestemt ikke vores opfattelse efter afprøvning af næsten hele testbatteriet i november, og allerede i første uge af december blev testresultaterne usynlige for de deltagende lærere, hvorved den højt besungne evaluerings værdi var borte.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På mundtlig henvendelse blev der givet nogle arrogante og fornærmende svar: Havde vi nu givet de pågældende lærere adgang? Var der i det hele taget gennemført test i den pågældende klasse? Endelig fik vi et sagsnummer hos Uni-C og besked om, at problemet var udbredt, omfattede mange skoler, og at man arbejdede på sagen. Det var to uger før den annoncerede komplette lukning for testresultater på prøvetestene, så det var ikke meget beroligende.

Der kom så heller ikke flere svar, trods rykkere, før uger efter jul, hvor vi allernådigst fik tre dage til at se testresultaterne - og vi måtte kun se og ikke skrive ud. Det er jo som bekendt meget hemmeligt, især når vi taler om enkeltelevers resultater, der jo evalueringsmæssigt er det eneste, der er interessant for lærerne.

Vi fik mange forsikringer fra både Uni-C og Skolestyrelsen om, at problemet ikke ville gentage sig - de havde forbindelse med et fænomen, de kaldte spøgelseselever, det vil sige elever, der ikke længere går i klassen/skolen, men alligevel er tilknyttet pågældende lærers rettigheder til at se testene.

Forløbet har ikke styrket vores tiltro til disse meget dyre test, der foreløbigt har kostet 120 millioner.