Debat

»Vor civilisation er bygget på skolen – intet mindre«

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ovennævnte citat er af den franske historiker Philippe Ariès, som beskæftigede sig med børns status i samfundet. Citatet blev præsenteret af rektor Stefan Herman på KL's Skolerigsdag, der blev afviklet i Aalborg den 5. og 6. februar.

Skolen er et løfte om demokrati, og folkeskolen er derfor også fastslået som en rettighed i grundloven. Et stærkt samfund kræver stærke individer - og en stærk folkeskole. Derfor er folkeskolen heller ikke en velfærdsydelse. Den har langt større betydning. Det var Stefan Hermans klare budskab til Skolerigsdagens mange deltagere, der repræsenterede stort set alle kommuner. Med KL's stort anlagte arrangement og med den engagerede deltagelse fra de mange kommunale repræsentanter var Skolerigsdagen i sig selv en bekræftelse på Stefan Hermans konklusion.

De 1.150 deltagere brugte imidlertid ikke kun tiden på at høre fine ord om skolens store betydning. Undervisningens indhold, styring, bureaukrati, specialundervisning - ja kort sagt skolens hverdag - var der også mulighed for at diskutere. Det er imidlertid min oplevelse, at en fælles forståelse for skolens store betydning var med til at kvalificere disse helt nødvendige diskussioner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Netop arbejdets store betydning, opgaven med at danne de unge mennesker til det kommende liv, kravet om at skulle gøre en forskel i elevernes liv og samværet med børnene og kollegaerne, var blandt de pointer, en gammel seminariekammerat fremhævede, da han med sine 27 års erfaring med begejstring fortalte om glæden ved at være lærer. Og han er ikke alene. I en rundspørge til tusindvis af lærere udtrykte 90 procent glæde ved arbejdet. Det gjorde de, samtidig med at 60 procent gav udtryk for, at der er behov for forbedringer af arbejdsmiljøet. Det vidner om en engageret lærerstand, der har fokus på den store betydning af deres arbejde. Lad os bruge dette fornemme udgangspunkt til i fællesskab at sætte fokus på lærernes muligheder for at udøve god undervisning, så vi får mulighed for at løse vores store opgave endnu bedre.

KL skal have tak for en Skolerigsdag, der kan være et godt afsæt hertil.

»Et stærkt samfund kræver stærke individer - og en stærk folkeskole. Derfor er folkeskolen heller ikke en velfærdsydelse. Den har langt større betydning«.