Debat
Spørg i øst, og Bertel svarer i vest
Sort snak.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De kommunale besparelser på folkeskolen tegner katastrofalt, viser foreningens budgetundersøgelse.
På den baggrund var radiofortsættelsen af »Profilen« den 16. august, hvor Bertel Haarder var gæst, en både skræmmende og interessant oplevelse.
Bertel Haarder bliver af en lærer fra Taastrup, der underviser i de ældste klasser i dansk og matematik, konfronteret med, at det er et problem, at kommunen har meldt besparelser ud på undervisningstiden.
Spares der på den, går det nemlig ud over hjælpen til de svage elever, lyder det fra læreren, der ikke har noget imod bedre testmaterialer, men som fastholder, at hun udmærket er i stand til at diagnosticere sine elever, men at det ikke hjælper meget, hvis der ikke er nogle muligheder for at sætte ind med ekstra hjælp.
Og så kommer Bertels højstemte svar: »Jeg kan love dig, du får ikke mindre tid. Du får langt mere tid. Du får den ekstra time i børnehaveklassen, 1., 2. og 3. klasse, og dertil kommer, at vi bruger ganske mange penge på efteruddannelse af lærere og ledere foruden en national handlingsplan i læsning, så vi brænder virkelig mange penge af på det her formål. Så du vil ikke opleve nedskæringer, for kommunerne kan ikke skære ned på det, som staten giver penge til. Hvis du ikke får alle de ekstra timer, vi har vedtaget, må du love at skrive til mig. Det kan man ikke spare sig ud af«.
Det er her, der opstår et ubændigt behov for en forklaring, for skal man stiltiende lade sig byde en minister, der bevidst styrer uden om, at besparelser på de kommunale budgetter er direkte affødt af regeringens politik og helt uafhængig af, at det pligtige undervisningstimetal i indskolingen er sat en time op.
Det er pinligt, at undervisningsministeren har så lidt tiltro til lytternes evne til at opfatte, at de bliver ført bag lyset. Måske ved han ikke, at kritisk tænkning og analyse indgår i skolens undervisning, men på den aktuelle baggrund står det klart, at det er en disciplin, der uanset den aktuelle topstyring af skolens undervisning fortsat er god grund til at holde fast i.
Men lad ministeren komme på en prøve.
Vi er 65.000 lærere, som meget gerne ser, at ministeren lever op til, hvad han lovede læreren fra Taastrup, nemlig at hun og alle andre, der oplever besparelser på skolen, tager fejl, at der slet ikke kan blive tale om nedskæringer, men tværtimod langt mere tid. For det var, præcis hvad han sagde.
»På den baggrund var radiofortsættelsen af 'Profilen' den 16. august, hvor Bertel Haarder var gæst, en både skræmmende og interessant oplevelse«