Debat
Kaptajn Haddock forever
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Propaganda, sprutter den gode Vagn Madsen i Folekskolen nummer 38. »Pubertetsplaget«, »ubændig foragt« og »galskab«! Anledningen er John Villy Olsens artikel om Det Alternative Sorø-møde for nylig.
Jeg skal afholde mig fra at diskutere skole og pædagogik inde fra Madsens Kaptajn Haddockske univers, men gå i rette med hans påstand om, at Det Alternative Sorø-møde er udtryk for foragt for anderledes tænkende og en tilsværtning af »den fagundervisende skole«. Det er notorisk forkert.
Jeg kan forsikre Madsen om, at der blandt de 18 faglige kapaciteter, som var oplægsholdere på Det Alternative Sorø-møde på Askov Højskole, var forskellige opfattelser af lærer- og elevrollen, af faglighed, styring og ledelse. Det er en fornærmelse at hævde andet. Nogle af oplægsholderne var så uenige, at de her en måned efter mødets afholdelse fortsætter diskussionen. Læs for eksempel Folkeskolen nummer 37, hvor museumsvicedirektør Stefan Hermann uddyber sin uenighed med professor Peter Kemp om fremtidens dannelsesperspektiv - begge var oplægsholdere på mødet i Askov. Sådan skal det være. Vi har brug for denne gensidige udfordring for at kunne formulere adækvate tids- og stedsvarende pædagogiske tanker efter den sorte skoles forlis og den kulørtes utilstrækkelighed.
Mødet i Askov afslørede en ærlig interesse for at udfordre, drøfte og lytte til pædagogikkens sagkyndige. Usædvanligt er det vist, at næsten alle oplægsholdere blev på konferencen i to dage for at lytte til de andre oplægsholdere. Det kalder jeg da respekt.
Formålet med Det Alternative Sorø-møde er netop at give mæle til pædagogikkens fodfolk i et politisk miljø, som for tiden ikke anerkender sagkundskaben - lærerne, lederne, seminarielærerne og pædagogikkens teoretikere.