Debat
Også faglig og kundskabsorienteret
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Formål:
Paragraf 1. Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.
Stykke 2. Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stykke 3. Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Kommentar:
For det første gør formålsparagraffen det klart, at det er gennem fagene, at skolens mål virkeliggøres. Det er ikke ved manipulation eller psykosociale programmer eller andet - det er gennem tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, at der medvirkes til den enkelte elevs alsidige, personlige udvikling. Jeg læser »enkeltes alsidige personlige udvikling« bogstaveligt: Den skal være alsidig - altså netop ikke kun social eller privat eller følelsesbetonet, eller hvad nogen ellers finder på, men netop også faglig og kundskabsorienteret. Der er ingen modsætning mellem det faglige og de andre sider af menneskets udvikling. Tværtimod er det sammenvævet med fagene som metode.