Lærere med fælles mål og handling
Ingen vokser uden krav, derfor bliver der stillet krav til alle, understreger skoleleder Henning Grønborg
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Klar, tydelig og synlig ledelse er noget, skoleleder Henning Grønborg går ind for. Kompetencen er uddelegeret til teamet, men går noget galt, er det skolelederens ansvar.
»Med sådanne lærere som dem, der er her på Bakkeskolen, er det ikke svært at være skoleleder« og »mennesker leder sig selv, jeg skal bare have overblikket«, fastslår han.
Bakkeskolen er i dette skoleår i gang med en kursusrække i dansk som andetsprog inden for alle fag. Alle lærere skal på kursus.
»Lige på dette område bestemmer lærerne ikke. For alle underviser tosprogede elever, så de skal alle på kursus i dansk som andetsprog som en dimension i deres fag«.
Test for udvikling og vækst
Når forældrene møder Bakkeskolen første gang, får de at vide, hvilke rettigheder og pligter de har, og at man naturligvis kræver noget af alle på skolen - »for hvis man ikke kræver noget, kan det hele jo være lige meget. Ingen vokser uden krav«, understreger Henning Grønborg.
For eksempel fortæller han, at lærerne tester eleverne efter behov.
»Men det er formative test, der giver vækst og udvikling. Det er ikke summative test, som man for eksempel taler om som nationale test. Vores er 'testing for better teaching'. Vi tester konsekvent, når vi skønner, der er behov for det, og for at lærerne får en tilbagemelding på deres undervisning«.
En inkluderende skole
»Tydelig ledelse handler om at formidle vision, mission og værdigrundlag. At have fælles mål, og at alle arbejder hen imod det samme. For eksempel fastsatte vi det mål efter den første Pisa-undersøgelse, at uanset elevsammensætningen så vil vi her på skolen have et læsestandpunkt på eller over kommunens gennemsnit, og det har vi holdt«.
Et andet fælles mål er at være en inkluderende folkeskole.
»Inklusion er vores vision - både fagligt og socialt - og vores mission er at undervise samtlige elever i skoledistriktet«.
Lærerne styrer fagfordeling
»Ordet 'problem' vil vi ikke høre her. Vi har opgaver, og dem løser vi. Det er en mere optimistisk tilgang. Det dur ikke med klynk, for så trækker man bare hinanden ned«, mener han.
Lærerne fortæller, at de selv står for fagfordelingen. »Vi forventer, at børnene selv kan finde ud af at sammensætte grupper, og at de kan se hinanden i øjnene bagefter. Sådan er det også for os voksne«, siger lærer Dorit Buch-Larsen.
»Det betyder, at man ikke kan tørre noget af på lederen ved at sige, at 'Henning gav mig denne klasse'. Her er det fælles ansvar«.
Henning Grønborg mener, at han måske har fordelt mellem ti og tyve timer ud af i alt 1.500 timer i år. Årgangsteamene har ansvaret for det sociale i klasserne, mens de faglige team har ansvaret for det faglige.
Filosofien på Bakkeskolen er, at eleverne skal vide, at lærerne vil dem, føler omsorg for dem og kræver noget af dem.
»Er der for eksempel uro på gangen, skal den voksne gribe ind, fordi eleverne ellers straks vil registrere, at her er der en voksen, der ikke gør noget«, siger Dorit Buch-Larsen.
Og som skolelederen siger: »Her er 68 lærere med vidt forskellige holdninger, men over for børnene skal der være fælles handling«.
hl@dlf.org, lkp@dlf.org