Debat
Vi vil høres om klare mål
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der arbejdes for tiden på højtryk for at få formuleret klare mål for en række fag, og i den forbindelse er der blevet nedsat faggrupper. Det har i bestyrelsen for Lærere i Historie og Samfundsfag (Falihos) givet anledning til en del undren: Hvorfor har man ikke valgt at inddrage de faglige foreninger i dette arbejde? Hvem er det, der har nedsat disse arbejdsgrupper? Og hvem har ansvaret for, at de faglige foreninger ikke er med? Vi ved, at DLF har en repræsentant med i udvalget, og vi har et godt samarbejde med de to, der repræsenterer vores fag, men vi synes, at det havde været på sin plads, at denne plads havde været overladt til de faglige foreninger.
For at det skal virke autentisk, mener bestyrelsen i Falihos, at især lærere, der dagligt har deres virke med faget og dets muligheder, burde sidde med ved udarbejdelsen af klare mål - blandt andet begrundet med referencen til elevernes faktiske formåen. Det er af vital betydning for fagene, at målene ikke bliver sat så højt, at eleverne ikke kan honorere dem. Det kan blive en hæmsko for lærerne i fagene, hvis de skal forsøge at levere en undervisning, der kræver en tryllestav. De faglige foreninger er DLF's samarbejdspartnere, og medlemmerne er engagerede undervisere inden for bestemte fag. Foreningerne repræsenterer ressourcer, der er selvskrevne til at udtale sig om netop de klare mål.
Bestyrelsen for Falihos havde gerne set, at vi blev brugt til det, vi evner bedst og er formålsbestemte til i vores vedtægter, nemlig:
Paragraf 2. Foreningens formål er at styrke undervisningen i historie og samfundsfag og at fremme et bredere samarbejde i folkeskolen.
Lene Rasmussen og Morten Bjerregaard
formand og næstformand i Falihos
Svar
Det er Undervisningsministeriet, der har nedsat Klare Mål-arbejdsgrupperne. Danmarks Lærerforening er blevet indbudt til at deltage i arbejdet. Derfor er det en foreningsrepræsentant, der deltager i arbejdsgrupperne. Og det er ministeriet selv, der har udpeget de øvrige deltagere i arbejdsgrupperne. Baggrunden for, at de faglige foreninger kun er repræsenteret i nogle af arbejdsgrupperne, kender vi derfor ikke.
For os DLF-repræsentanter har det været vigtigt at holde en tæt kontakt til alle de faglige foreninger i dette forløb. Det var blandt andet også baggrunden for, at foreningen afholdt et møde, inden arbejdet gik i gang, hvor hovedstyrelsens repræsentanter og de faglige foreninger, herunder også Falihos, drøftede og aftalte, hvordan det konkrete samarbejde skulle forløbe.
For jeres fag blev aftalen, at vi efter hvert arbejdsmøde - og altså før det efterfølgende - mailer til hinanden.
Med den model har vi mulighed for i samarbejde at leve op til både DLF's og jeres formålsparagraffer. Men naturligvis havde vi da også gerne set, at der var repræsentanter fra de faglige foreninger i alle grupperne.
Jørgen Stampe
formand for DLF's pædagogiske råd