Debat
KL har et hovedansvar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den 16. august blev der afholdt medlemsmøder på langt de fleste folkeskoler. På baggrund af skolernes tilbagemelding henvendte Danmarks Lærerforening sig endnu en gang til Kommunernes Landsforening (KL) med ønsket om at drøfte justeringer af arbejdstidsaftalen. KL's svar var afvisende, men der blev dog tilbudt at foretage en undersøgelse af udmøntningen. Vi har i denne sammenhæng ikke brug for flere undersøgelser. Så længe der bare er én lærer, der har over 25 ugentlige lektioner, og så længe der bare er én skole, hvor arbejdspresset er steget markant som følge af mindre tid til forberedelsesopgaven - på trods af enigheden mellem KL og DLF om, at undervisningen stiller 'øgede krav til planlægning, forberedelse og koordinering' - er det klart, at der er problemer forbundet med den nuværende aftale. Problemer, som det blandt andet i lyset af lærermanglen også burde være i KL's interesse at få løst.
Arbejdstidsaftalen er ikke til forhandling ved Overenskomst 02, medmindre Kommunernes Landsforening vil acceptere at forhandle den. Det er en konsekvens af den aftale, som DLF underskrev ved overenskomsten i 1999.
KL har her forud for opstillingen af krav afvist at ville forhandle arbejdstiden. En ting er imidlertid spilfægterierne forud for forhandlingerne, noget andet er den konkrete forhandlingssituation. KL har et hovedansvar for at sikre, at aftalen udmøntes i overensstemmelse med de intentioner, der kommer til udtryk i bilag tre til arbejdstidsaftalen.
Det er nødvendigt, at vi klart markerer, at vi er parate til at forhandle de nødvendige justeringer af aftalen, såvel nu som i forbindelse med overenskomstforhandlingerne, selv om en egentlig ny aftale må vente til 2004. Det er KL, der afgør, om der skal gennemføres ændringer, der vil øge kvaliteten i den folkeskole, som KL påstår, at den tager et medansvar for.
Anders Bondo Christensen
medlem af DLF's hovedstyrelse