Debat

Ingen penge til materialer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det lyder fornuftigt, når udviklingsminister Ulla Tørnæs med regeringens finanslovsforslag vil give flere penge til fattige lande. Der er et klart behov for mere og endnu bedre udviklingsarbejde, men hvorfor må danskerne ikke for offentlige midler få information om dette arbejde? Regeringen vil nemlig reducere oplysningsbevillingen, der gives til oplysningsaktiviteter om fattige lande og udviklingsbistand, fra 32 til 12 millioner kroner og samtidig fratage organisationer og foreninger muligheden for at søge disse midler.

Hvis forslaget vedtages, vil den danske offentlighed, herunder undervisningssektoren, ikke fremover kunne få oplysnings- og undervisningsmaterialer fra ulandsorganisationer, som netop har mange års erfaringer med udviklingsarbejde. I en bistandssammenhæng er oplysningsmidlerne små, men for Mellemfolkeligt Samvirke er de grundlaget for produktion af undervisningsmaterialer. Statsstøtten giver desuden adgang til supplerende tilskud fra EU, fagforeninger og virksomheder - midler, som ikke kan rejses uden den offentlige støtte.

Ulla Tørnæs var som undervisningsminister med til at beslutte, at internationale dimensioner skal være en del af den danske undervisning. Regeringen har for nylig nedsat et Globaliseringsråd, så vi kan takle globaliseringens udfordringer. Hvorfor må børn og unge i et oplyst land som Danmark - hvor opbakningen til udviklingsbistand er meget høj - ikke med offentlige tilskud få kvalificeret oplysning fra ulandsorganisationer om globale forhold og dansk udviklingsbistand?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget