Debat
Fælles Mål er fundamentet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolens lederskribent bruger i nummer 37 en del ord på at kritisere Undervisningsministeriets valg af testmetode i matematik. Det er en kritik, som jeg mener er fuldstændig forfejlet. Lederskribenten angriber udviklingen af testene for ikke at bygge på den systematik, som projektet »Kompetencer og matematiklæring« (KOM) anbefaler.
Som bekendt har vi i Danmark indført faglige Fælles Mål, som er bindende for undervisningen. Derfor skal evalueringen naturligvis også ske op mod disse mål. Alt andet ville være ude af trit med folkeskoleloven og folkeskoleforliget fra november 2002. Der er en vis indholdsmæssig overlapning mellem Fælles Mål og KOM-projektet, men der er også forskelle.
KOM-projektet skitserer en systematik, der retter sig mod hele uddannelsessystemet på et højere abstraktionsniveau. Fælles Mål angiver konkrete trinmål på udvalgte klassetrin for hvert fag.
Så hævdes det i lederen, at hovedområdet kommunikation og problemløsning er fravalgt i testene. Det er ikke korrekt - faktisk indgår nogle af trinmålene herfra. Udvælgelsen af trinmål til testene er sket ud fra en vurdering af, om trinmålet faktisk lader sig evaluere ved en test, eller om andre evalueringsmetoder er bedre. Det ville ikke være fornuftigt at afprøve ved en individuel test, om eleven er i stand til at »samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes«. Dette trinmål skal også evalueres - men valg af evalueringsværktøj skal tilpasses opgaven. Og hvis jeg skal gå ind på lederens analogi til en skruetrækker: Testene skal være et professionelt elektronisk værktøj, der automatisk tilpasser sig til emnet. Det kan man ikke få i et byggemarked - det skal nyudvikles. Men det skal ikke kunne alt - det traditionelle værktøj i værktøjskassen har fortsat sin funktion.
Svar
Lederens konklusioner og Folkeskolens artikel, »Test, man ikke bliver klogere af«, bygger på ministeriets kravspecifikationer til firmaer, der skal give tilbud på at fremstille testene - og på flere samtaler med Undervisningsministeriet. Det er korrekt, at testene til 3. klasse - ifølge kravene - skal indeholde nogle få af punkterne fra trinmålsområdet problemløsning og kommunikation. Men det er ikke tilfældet i 6. klasse. Det er kravet om en it-løsning og ikke matematikken, der kommer til at bestemme over testen.
Thorkild Thejsen, chefredaktør