Debat

Nej til diskrimination

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Tosprogede lærere diskrimineres af kolleger', skriver Folkeskolen nummer 36. Det er korrekt, at problemet findes, men langt det største flertal af de etsprogede lærere har dog et afslappet og positivt forhold til deres tosprogede kolleger.

Diskrimination og forskelsbehandling hører under alle omstændigheder ikke hjemme på nogen arbejdsplads, og det er min opfattelse, at et godt samarbejde mellem skoleledere, lærerforening og forvaltning har ført til, at problemet er aftagende. Hvorfor hører man om problemet i København og ikke fra andre kommuner? Det kunne jo hænge sammen med, at de tosprogede lærere i København via deres antal og opbakningen fra forvaltning og fagforening føler sig så stærke, at de tør protestere.

Professor Lise Togeby fremlagde i 1999 i sin bog 'Oplevet diskrimination' en videnskabelig undersøgelse, der viste, at det er de bedst uddannede og bedst integrerede mennesker med etnisk minoritetsbaggrund, der føler sig mest diskrimineret i Danmark. Det hænger sammen med forventningen om total ligestilling, når man nu har gjort alt for at blive et fuldgyldigt medlem af det danske samfund. Københavnske lærere arbejder i en virkelighed, hvor andelen af tosprogede elever har været konstant stigende gennem en årrække. Det giver et enormt omstillingspres på lærerne. Samtidig er en mindre del af lærerne uenige med kommunens flerkulturelle integrationsstrategi og ønsker en fordanskning af eleverne. For disse lærere bliver de tosprogede lærere en fysisk manifestation af forandringer, de ikke kan lide. Det fører indimellem til helt uacceptable tåbeligheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvad er der gjort for at komme videre? Vi har blandt andet vedtaget generelle politikker om værdigrundlag og specifikke politikker omkring de tosprogede læreres position. Vi har stillet et uddannelseskrav til de allerede ansatte tosprogede lærere: for at være sikre på at kunne beholde deres job, skal de gå i gang med at tage en dansk læreruddannelse. Forvaltning og lærerforening har samarbejdet om at etablere et netværk for tosprogede lærere, hvor de i fællesskab kan udveksle erfaringer og få råd og vejledning. Og Københavns Kommune og Københavns Lærerforening har indgået en aftale om at give tosprogede lærere kvalifikationsløn - et vink med en vognstang til både de tosprogede lærere og den lille skeptiske gruppe af etsprogede lærere.

Per Bregengaard

uddannelses- og ungdomsborgmester, København