Debat
Nedlæg seminarierne
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ja, tag skridtet fuldt ud ... nedlæg måske også samtidig DLF, som er gået med til at indplacere ikke uddannede i lønramme 26. Det er lige nøjagtig den samme lønramme, som nyuddannede også indplaceres i efter fire år på et seminarium. Læg dertil eventuel studiegæld og den manglende erhvervsindtægt, som den studerende er gået glip af, så er en investering i en læreruddannelse det glade vanvid. Lad være. Der er ingen, der regner den uddannelse for noget særligt. Og åbenbart heller ikke DLF.
Den eneste direkte lønforskel på folk med uddannelse og ikke nogen er, at sidstnævnte ikke automatisk tillægges kvalifikationsløn efter fire og otte års ansættelse. Ellers er forløbet det samme. Der har ikke været megen debat om dette prekære emne. Pinligt. Som forsvar for DLF's medansvar i denne urimelighed anføres det, at man på denne måde ville undgå løntrykkeri fra ikke uddannede. Hvis man skulle følge logikken i dette sære argument, så burde DLF, i den rene parodis navn, have forhandlet en mere probat og radikal løsning på plads, hvor de ikke uddannede røg direkte ind og begyndte i en endnu højere lønramme, for eksempel 30. Hertil skulle de selvfølgelig også have et solidt kapitaliseringstillæg for ikke at have slidt på lærere og bygninger på diverse seminarier. Jeg har løseligt opgjort det til cirka otte procent hvert år af 400.000 kroner. Altså et ekstra årligt tillæg på cirka 32.000 kroner, så længe de overhovedet gider at være lærere. Det bør selvklart også gælde meritlærere. Ja, kort sagt alle - bare de endelig ikke er helt almindelige seminarieuddannede lærere.
Hertil kommer alt for lave lønninger, som i dag gør det næsten umuligt at købe egen bolig, også syd for København. En mere og mere skæv kønsfordeling, der så afgjort heller ikke vil forhøje lønningsniveauet. Mandlige lærere bijobber i øjeblikket mere end andre offentligt ansatte. Samtidig er frivillig overtid mod betaling nærmest et tabu-ord for DLF. Det gælder også veksling af akkordaftaler til penge. Ændringer på disse områder kunne frigøre kvalificeret og uddannet arbejdskraft og være med til at mindske behovet for uuddannet personale.
Jeg håber, at især de unge lærere vil tage de nødvendige opgør og diskussioner. Det er jo mest dem, som ovenstående rammer. Jeg er selv en ældre lærer, som har været medlem af diverse fagforeninger i snart 40 år, hvor DLF helt sikkert bliver den sidste, men det ville være fint, hvis det blev med den faglige ære i bare nogenlunde god behold.
Henning Jakobsen
Køge