Debat
Misforståelige udtalelser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uden at kunne hævde, at jeg er blevet direkte fejlciteret i væsentligt omfang (Folkeskolen nummer 36), vil jeg hermed gerne tilkendegive, at mine udtalelser om karaktergivning ved lærereksamen er blevet bragt i en sammenhæng, der gør dem misforståelige.
Jeg tog således over for journalisten direkte afstand fra påstanden om, at et 8-tal ved et seminarium ikke skulle have samme værdi som ved et andet seminarium, og jeg understregede, at karakterstatistikker og censorrapporter ikke giver belæg for at tale om forskelligheder i kvalitetsniveauet på seminarierne.
Samtidig må jeg tilkendegive, at jeg naturligvis ikke kan benægte, hvad nogle censorer åbent erklærer om deres erfaringer som censorer, og i den forbindelse gav jeg yderligere udtryk for, at man godt kan forstå, at censorer kan føle sig pressede under de angivne omstændigheder, hvilket selvfølgelig ikke er ensbetydende med, at jeg billiger, at man lader sig påvirke af eller giver efter for presset. Mine udtalelser skal forstås som en understregning af, at man ikke på én og samme gang kan forlange kvalitetsforbedring og skære kraftigt ned på resursetildelingen til de uddannelser, man kræver forbedret.
Børge Troelsen
censorformand for læreruddannelsen
Svar
Inden artiklen gik i trykken, fik Børge Troelsen sine citater og det omkringliggende afsnit til gennemlæsning og godkendte det.
Redaktionen