Debat

Misforståelige udtalelser

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uden at kunne hævde, at jeg er blevet direkte fejlciteret i væsentligt omfang (Folkeskolen nummer 36), vil jeg hermed gerne tilkendegive, at mine udtalelser om karaktergivning ved lærereksamen er blevet bragt i en sammenhæng, der gør dem misforståelige.

Jeg tog således over for journalisten direkte afstand fra påstanden om, at et 8-tal ved et seminarium ikke skulle have samme værdi som ved et andet seminarium, og jeg understregede, at karakterstatistikker og censorrapporter ikke giver belæg for at tale om forskelligheder i kvalitetsniveauet på seminarierne.

Samtidig må jeg tilkendegive, at jeg naturligvis ikke kan benægte, hvad nogle censorer åbent erklærer om deres erfaringer som censorer, og i den forbindelse gav jeg yderligere udtryk for, at man godt kan forstå, at censorer kan føle sig pressede under de angivne omstændigheder, hvilket selvfølgelig ikke er ensbetydende med, at jeg billiger, at man lader sig påvirke af eller giver efter for presset. Mine udtalelser skal forstås som en understregning af, at man ikke på én og samme gang kan forlange kvalitetsforbedring og skære kraftigt ned på resursetildelingen til de uddannelser, man kræver forbedret.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Børge Troelsen

censorformand for læreruddannelsen

Svar

Inden artiklen gik i trykken, fik Børge Troelsen sine citater og det omkringliggende afsnit til gennemlæsning og godkendte det.

Redaktionen