Debat

Menneskeligt, men uprofessionelt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 36 fokuserer en artikel på censorernes manglende evne til at vurdere de lærerstuderende eksamenspræstationer korrekt. I den henseende vil jeg gerne påpege, at det er dybt beklageligt og yderst kritisabelt, at censorerne vælger at handle med udgangspunkt i menneskelig intuition frem for professionel indsigt. Konsekvensen af denne bjørnetjeneste for de studerende og seminarierne er inflation i karaktersystemet og manglende tillid til kvaliteten af læreruddannelsen og til de nyuddannede lærere.

Karaktersystemet er en sorteringsmekanisme, som skal sikre, at man har tilegnet sig de fornødne kundskaber, inden man er færdiguddannet og skal fungere som lærer i folkeskolen.

Det er ikke en synd ikke at bestå en eksamen, det er et tegn på, at man har behov for yderligere uddannelse, inden man har opnået tilstrækkelige kompetencer inden for det pågældende fag til at kunne kalde sig lærer. Det er censorernes ansvar, at dette er en realitet, ellers fjernes tilliden fra vores uddannelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Slækker man på betydningen af denne foranstaltning, risikerer man, at dygtige studerende ikke anerkendes for deres kompetencer og bliver 'frasorteret', fordi de har studeret på et seminarium med et lavere antal undervisningstimer. Derudover vil det også have en negativ indflydelse på disse seminarier, da der er en risiko for, at de vil blive fravalgt af kommende lærerstuderende, fordi de studerende er nervøse for ikke at få anerkendt deres uddannelse.

Men den altoverskyggende negative konsekvens af censorernes uprofessionelle ageren er, at man ikke indser de problemer, som er i læreruddannelsen. Man vil blive blændet af karakterer, som giver et falskt billede af en virkelighed med en læreruddannelse, som er trængt op i en krog.

En afgørende betingelse for at fastholde kvaliteten i læreruddannelsen er, at der er nok resurser til at udbyde den nødvendige mængde undervisning. Når man til stadigvæk skærer i grundlaget for uddannelsen, underminerer man grundlaget for at få kvalitative lærere til folkeskolen.

Kamille Wind

næstformand for Lærerstuderendes Landskreds