Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Efter at have arbejdet i et lille års tid i den danske folkeskole skulle vi begge på dagpenge, da vi ikke havde optjent nok ferie. Vi får at vide, at det er muligt at tilmelde sig på Arbejdsformidlingen (AF) i hele landet. Da AF i Kolding bliver spurgt, om dette er sandt, er svaret nej. Tilmelding skal ske i ens bopæls amt. Sådan en misinformation fra a-kassen er dybt beklagelig.
Vi indfandt os på vores respektive AF og meldte os ledige. Allerede her skete der fejltagelse hos a-kassen. Vi indsendte de nødvendige papirer, troede vi. Vores a-kasse, som er dlf/a, havde bare glemt at bede os om vores tre sidste lønsedler. Efter at have sikret os, at der ikke var mere, der skulle sendes ind, ventede vi begge på dagpenge. Kom de? Nej. Vi kontaktede derfor a-kassen for at høre nærmere. Det eneste, vi fik ud af dette, var en meget utilfreds sagsbehandler. Hun var decideret ubehagelig over for en af os. Problemet med de manglende penge blev fremlagt, men det 'kunne hun sgu ikke tage sig af'. Denne kommentar medførte, at vi bad om hendes navn, da vi ikke ligefrem har lyst til at blive behandlet med modvilje og ukvemsord. Vi ville nævne episoden for hendes overordnede, da ovenstående ikke er en måde at tiltale andre mennesker på. Det eneste, vi fik ud af spørgsmålet, var: 'Det får I fandeme ikke', og røret blev smækket på.
Det er vel rimeligt at forvente, at a-kassen ved, hvilke papirer den har brug for. Det har dlf/a ikke haft i vores tilfælde. Det er amatøragtigt, at vi som brugere af vores a-kasse, som vi betaler til i dyre domme, ikke kan få at vide, hvordan vi skal forholde os i forbindelse med udbetaling af dagpenge. Det er også amatøragtigt, at vi ikke får pengene til tiden, selvom vi har fået at vide, at alt er, som det skal være. Når man så henvender sig, er det eneste, man får, en meget sur og tvær medarbejder. Dette kan simpelthen ikke være rigtigt.
Vi står begge i en situation, hvor husleje/termin, forsikringer, telefonregninger og andre faste udgifter skal betales, og derfor har behov for vores dagpenge. Det er vel ikke meningen, at vi skal leve af ingenting på grund af en alt for sløv a-kasse, der ikke kan finde ud af det mest simple: at udbetale dagpenge til de mennesker, der har betalt til det og har brug for pengene? Det er vel heller ikke meningen, at man skal tiltales med sgu og fanden af en sur og tvær sagsbehandler. Hvis vi behandlede vores elever/forældre på samme måde, som vi er blevet behandlet af dlf/a, havde vi ikke noget arbejde i det danske skolevæsen.
Rasmus Wildau Pedersen Skive
Ebbe Danø Kolding
Svar
Vi er i dlf/a fuldstændig enige i, at de nævnte oplevelser omkring vores telefonservice ligger milevidt fra den service, man som medlem med rette kan forvente af sin a-kasse.
Når vi får viden om den slags problemer, bliver der da også altid fulgt op internt. Det er dog uhyre sjældent, at der opstår behov for det.
I løbet af sommeren (juni, juli og august) besvarer vi i dlf/a mere end 15.000 telefoniske henvendelser fra medlemmerne - alene på vores hovedkontor i København.
Vi har ikke tidligere mødt større problemer omkring tilmelding til en arbejdsformidling (AF) uden for bopælsregionen, men det er tidligere sket, at enkelte AF-kontorer vælger at afvise tilmelding på det grundlag. Det skyldes manglende overblik over egne edb-redskaber, idet man på AF faktisk har mulighed for at registrere tilmelding med en hvilken som helst regionskode. AF forventes snart at tilbyde tilmelding via en mere tidssvarende internetløsning suppleret med tilbud om internetadgang på alle AF-kontorer. Alle medlemmer, som har mulighed for at søge feriedagpenge, har i april 2002 modtaget en orientering med en beskrivelse af, hvordan man skal forholde sig med hensyn til ansøgning om både feriedagpenge og dagpenge under kollektive lukninger. Samtidig oplyser vi om dokumentationskrav for så vidt angår lønsedler og skatteoplysninger.
Tilsvarende information går til alle tillidsmænd, og der følges yderligere op med dlf/a-orientering i Folkeskolen.
Selv med den bedste forberedelse og information er der ud af denne sommers 4.500 ansøgninger enkelte forløb, som ikke lever op til de forventninger, man som medlem har - og vi som lærernes a-kasse naturligvis ønsker at indfri. Når det sker, er vi imidlertid ikke kun klar til at beklage, men også til at lære af vores erfaringer til gavn for den fremtidige medlemsservice.
Rune Thorup
forsikringsleder, dlf/a