Debat

Fra demokrati til politistat

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Når en politibetjent tjener dobbelt så meget som en lærer, er vi tættere på en politistat end på et demokrati«, sagde en bulgarsk lærer på en underviserkonference, jeg var til i Sofia i august om privatisering af undervisningssystemer.

Lærerens bemærkning gav mig noget at tænke over.

Jeg spurgte efterfølgende flere af de bulgarske lærere og andre undervisere om årsagen til den store lønforskel. Det mest almindelige svar var, at lønforskellen angiveligt skal forebygge korruption, men at mange politibetjentes synlige privatforbrug (huse og biler) er så stort, at korruption stadig må være almindeligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I Rumænien får en politibetjent tre gange så meget i løn som en lærer, har jeg senere fundet ud af.

OECD og andre velmenende institutioner i Europa har travlt med at undersøge og rapportere om de enkelte landes uddannelsessystemer og komme med gode forslag. Hvad med at DLF kræver, at de velmenende institutioner undersøger lønforskelle mellem lærere og politibetjente i de enkelte lande? Regeringerne skal efterfølgende have karakterer efter en skala fra demokrati til politistat.

Livslang uddannelse er en nødvendig forudsætning for et reelt demokrati. En synliggørelse af de enkelte landes lønpolitik i forhold til lærere og politibetjente vil være en støtte til vore kolleger i de nye EU-lande og andre steder.

I øvrigt tak til Anders Bondo Christensen, Per Sand Pedersen og Lotte Lange for deres meget oplysende artikel om EI-kongressen (Folkeskolen nummer 34).