Debat

Lønarbejder og professionel

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er lærerne lønarbejdere eller det modsatte og findes det modsatte overhovedet?

Det er et emne, vi ofte diskuterer.

I oplægget Nye veje, der var til medlemsdebat inden sommerferien, har vi selv lagt op til diskussionen: lønarbejder kontra professionel.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når man vil udtrykke noget kompliceret kort, kan det medføre nogle uhensigtsmæssige forenklinger, der lægger hindringer i vejen for en fælles forståelse.

Derfor kunne det være rart, hvis vi kunne få slået fast, at en ordentlig løn ikke står i modsætning til den professionelt arbejdende lærer tværtimod.

Når vi alligevel har brugt lønmodtagerkulturen som en modsætning, er det ikke løn, men arbejdsvilkår og indhold, der har været vores udgangspunkt.

Med andre ord, der er forskel på at stå ved et samlebånd og udføre sin arbejdsopgave efter en nøje beskrevet anvisning og så varetage et lærerjob i folkeskolen. Alligevel kan ingen være i tvivl om, at begge arbejdsop­gaver kræver løn, ligesom de fleste ved, at det er det monotone arbejde, der henvises til, når udtrykket lønmodtager anvendes.

Uden at gøre mig alt for klog på andre arbejdsområder, så er læ­rerarbejdet i den forståelse ikke et lønmodtagerarbejde.

Vi har valgt at lægge vægt på lærerarbejdets særlige karakter i vores argumentation for at nå frem til en arbejdstidsaftale, der sikrer alle lærere et professionelt råderum, ligegyldigt i hvilken kommune de er ansat. Dermed har vi ikke frasagt os retten til fort­sat at kæmpe for bedre lønvilkår og ikke mindst et lønsystem, der passer lærerarbejdets særlige karakter.