Debat

F2000 - et reklameshow

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tirsdag den 19. september samles alt, hvad der kan krybe og gå af betydningsfulde personager i dansk skoleliv. Denne dag vil der nemlig være F2000-temadag i Bella Centret, hvor Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening vil bekræfte hinanden i, at F2000 er en rigtig god ting. Der er over 1.000 tilmeldte til denne festdag med efterfølgende middag. Der vil måske ikke være så mange almindelige lærere til stede - dem med et fuldt undervisningstal og 24 elever i klassen. Til gengæld vil der sikkert være mange skolebureaukrater, forskere, professorer, proces- og skoleudviklingseksperter. Og nogle af dem vil sikkert forklare, at det er vigtigt, at lærerne giver den en spand kul mere - for børnenes skyld. Denne halleluja-seance vilstå i stærk modsætning til grundlæggende forhold i dagens folkeskole. Ikke fordi der ikke foregår et godt og solidt arbejde hver dag i folkeskolen, som bare ikke påkalder sig den store interesse, men fordi F2000 er et reklametrick, der skal få os til at glemme, at folkeskolen i øjeblikket er udsat for heftige økonomiske nedskæringer.

Over 70 procent af klasselokalerne i den danske folkeskole er mellem 40 og 48 kvadratmeter. Og mange er fuldstændig nedslidte.

Der mangler mellem 40 og 50 milliarder kroner til almindelig vedligeholdelse og til at føre folkeskolens bygninger ajour til de pædagogiske krav.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Klassekvotienterne er stigende. Kommunerne hælder bare flere nye elever ind i de samme lokaler.

Antallet af børnehaveklasser, hvor elevtallet overstiger 22 er steget med mere end ti procent på fem år.

Mange børnehaveklasser starter med 28 elever - på 48 kvadratmeter!

Mange kommuner har under dække af en integrationsideologi nedlagt og sparet specialskoler og behandlingstilbud, således at der i dag sidder visiterede 'uunderviselige' elever i normalklasser og venter på en plads, som passer til dem - og således at andre elever kan få arbejdsro.

Odense Kommune og Abildgårdskolen er et eksempel på, hvor galt det kan gå.

Alligevel har regeringen og Kommunernes Landsforening lavet en økonomisk flerårsaftale, som pålægger kommunerne at reducere udgiften per elev i de næste fem år. På almindelig dansk betyder det, at der skal spares på den enkelte elev. Og man skal ikke lade sig snyde af, at der kommer flere penge til skolen, fordi der kommer flere elever. Nettoresultatet i det store regnskab er og bliver: færre penge til at lave skole for den enkelte elev. Det er det overordnede politiske mål.

Det er selvfølgelig også derfor, at så mange kommuner presser citronen helt urimeligt i de lokale arbejdsforhandlinger med kredsene - lærerne skal lave noget mere, så kommunerne kan spare.

Og så er der fest i Bella Center.

Det er på tide, at vores fagforening kommer ud af festrusen og i stedet stiller nogle klare krav til skoleejerne, hvis det såkaldte 'forpligtende samarbejde' skal fortsætte.

Begynd for eksempel med et krav om maksimum 22 elever i klasserne - og nymalede klasselokaler.

Hvis udvikling skal være andet end forandring for forandringens skyld, men også skal være en forbedring, så koster det penge - mange penge.

Peter Hess-Nielsen

medlem af DLF's hovedstyrelse